Minggu, 27 Desember 2009

Saya nak jadi seperti perawi Qiraat!!!



Intro..
Akak..saya rasa xbersemangat hari ni..Kenapa ya uhtie?Hmm...ada perkara saya x berapa faham dalam madah ni..akak,tolong sangat2 doakan saya!Saya rasa xmampu!..Motivasi dari sahabat saya:Ya ukhtie,anti kena kekalkan pencapaian dan pertigkatkan..Enti mampu!Enti kena izzah dgn Islam!!!Dan alhamdulillah,saya dapat kembalikan kekuatan(Semuanya dengan izin Allah) kerana saya sentiasa berharap rahmat dan kasih sayangNya!Jadi,saya ingin berkongsi pesanan dan pengajaran yang saya boleh ambil hasil dari motivasi sahabat saya!

Kisah ini sangat menarik menaikkan semangat dan kekuatan!Alhamdulillah!

Terdapat seorang perawi Qiraat..Dalam masa yang sama mempelajari ilmu nahu..Namun begitu,suatu ketika dia tidak memahami satu bab dalam ilmu nahu..Ouh,pastinya kerisauan dalam diri kita sepertimana lebih2 lagi imtihan semakin hampir..Em,,saya x habis baca buku lagi..em...saya xfaham!!Apa yang kita lakukan?Hnya mengeluh!!Pastinya tidak dapat menyelesaikan masalah!

Sambung cerita tadi,Apa yang dilakukan oleh perawi Qiraat ini?Dia infaq beribu2 dirham semata2 untuk memahami ilmu.Agak2nye org yg nk sampai tahap macam tu dan sanggup buktiknnya dgn usaha...Allah bg x?Pastinya Allah melihat amal dan usaha hambaNya!Dia infaq, bersedekah dgn niat mudah-mudahan Allah mudahkn bagi dia utk faham ilmu.Bukan sikit dia infaq tp banyak sekali kerana nilai ilmu satu bab tadi.Subhanallah..Akhirnya perawi qiraat ini bukan setakat pakar dalam ilmu qiraaat tapi dalam ilmu nahu juga.Alhamdulillah..Jadinya apabila kita bersedekah dalam erti makna yang meluas,Allah pasti akan luaskan rezkiNya..Bila kita bersyukur,Allah akan tambahkan RezkiNYa!Maha hebat ALLAH!!!Syukur di saat2 susah adalah Redho..Moga menjadi orang bermanfaaat pada semuanya!

Akhirnya..Saya ingin mengucapkan selamat bermujahadah,berusaha,berdoa,bertawakal,bersyukur,bersabar..Moga kejayaan menjadi milik kita bersama!Sesiapa yag memerlukan pertolongan dalam apa2 sahaja,saya siap membantu!!!

Saya berazam untuk menjadi orang bermanfaat!Sebarkan ilmu niat ikhlas kerana Allah!

SELAMAT BERAMAL..~MOGA BERMANFAAT DAN BERMOTIVASI~
jangan lupa doa saya!

Sabtu, 26 Desember 2009

YaAllah..rahmatilah kami!






Countdown Gegar Imtihan:19 Hari lagi..



Wah..semua perasaan ada..Namun,masih belum terlambat untuk dapat yang terbaik!We can do it!Pastikan niat x tersasar..Imtihan dunia ini untuk Islam pastinya!moga menjadi bonus untuk dakwah!!imtihan akhirat jua perlu dilipatgandakan usaha dan amal kerana ia adalah yang terakhir!!!

Ini adalah kali ke 2 saya akan menghadapi imtihan di bumi kinanah..xdinafikan pasti ada perasaan yang xdiingini berlaku..macam mana untuk menghilangkan rasa xselesa ini?Kembali pada Allah..saya pernah meluahkan kepada sahabat saya...Enti..,ana rasa macam xmampulah nak mantainkan result pada kali ini..Motivasi dari sahabat saya: Yakin pada Allah ya ukhti!Inshaallah,bila dah berusaha.bykkan doa dan tawakal tinggi kat Allah!La tahzan,Allahumaaki!~yakin ng Allah dan pertolonganNya...
Itulah yang saya harapkan..moga Allah menurunkan rahmat kepada kita semua di musim imtihan ini.InshaAllah,moga niat ikhlas kerana Allah!!

Kepada semua..selamat berusaha.lipatgandakan mujahadah..antum masih belum terlambat untuk meraih MUMTAZ kerana Allah!Inshaallah,semua ini dengan berkat kesabaran dan pengorbanan serta doa yang berterusan!Moga tawakkal tinggi kerana Allah!Ameen.Bittaufiq wannajah!!!

Semoga menjadi orang yang sentiasa redho dengan segala ketentuan dan ketetapan Allah..kerana semuanya dari Allah,..moga menjadi orang yang paling bersyukur dan bersabar!serta orang yang paling merendah diri berhadaan denganNya!



~Akhirnya,saya memohon tolong pada semua untuk doakan kejayaan kami semua ini..~supaya dapat mantainkan akademik,dan dapat mempertingkatkan kualiti ilmu dan amal!..Ampun maaf pada semua andai ada silap dan salah selama bermu`ayashah dengan saya!Terima kasih pada semua!!!!

Moga bermotivasi!!

KEMANISAN IMAN DAN AMAL



Penghijrahan ini memerlukan pengorbanan dan himmah yang tinggi..Moga Allah thabatkan aku atas jalan dakwah ini....


Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah...akhirnya dengan izin Allah,..Allah memberi ruang kepada saya untuk mencoretkan sesuatu..Rasanya beum terlambat untuk mengucapkan selamat menyambut tahun baru Muharram..Moga bertambah lmu,iman dan amal..Azam dan hasrat baru untuk lebih bergerak maju dalam semua lapangan..Semoga berjaya!Selamat berhijrah!dengan makna pengorbanan dan jihad yang sebenar2nya!Ya..semoga hijrah Nabi Muhammad s.a.w memberi manfaat yang besar untuk kita terus kental berjuang berkorban kerana Allah..Selamat bermujahadah kerana mujahadah itu mahal harganya!!

Suka untuk mengingatkan diri sendiri dan semua untuk tingkatkan amal,antaranya ialah berpuasa pada hari aasyura yang banyak fadhilat dan kebaikannya..Sama2 kita berlumba2 ke arah kebaikan..

Berdasarkan beberapa hadits ditemukan anjuran Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam kepada ummat Islam agar melaksanakan puasa di tanggal sepuluh bulan Muharram. Tanggal sepuluh bulan Muharram biasa disebut Yaum ’Aasyuura (Hari kesepuluh bulan Muharram).

Suatu ketika Nabi Muhammad shollallahu ’alaih wa sallam mendapati kaum Yahudi sedang berpuasa pada hari ’Asyuura. Lalu beliau bertanya mengapa mereka berpuasa pada hari itu. Merekapun menjelaskan bahwa hal itu untuk memperingati hari dimana Allah telah menolong Nabi Musa bersama kaumnya dari kejaran Fir’aun dan bala tenteranya. Bahkan pada hari itu pula Allah telah menenggelamkan Fir’aun sebagai akibat kezalimannya terhadap Bani Israil. Mendengar penjelasan itu maka Nabi shollallahu ’alaih wa sallam-pun menyatakan bahwa ummat Islam jauh lebih berhak daripada kaum Yahudi dalam mensyukuri pertolongan Allah kepada Nabi Musa. Maka beliau-pun menganjurkan kaum muslimin agar berpuasa pada hari ’Asyuura.

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدِمَ الْمَدِينَةَ فَوَجَدَ

الْيَهُودَ صِيَامًا يَوْمَ عَاشُورَاءَ فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ

صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا هَذَا الْيَوْمُ الَّذِي تَصُومُونَهُ

فَقَالُوا هَذَا يَوْمٌ عَظِيمٌ أَنْجَى اللَّهُ فِيهِ مُوسَى وَقَوْمَهُ

وَغَرَّقَ فِرْعَوْنَ وَقَوْمَهُ فَصَامَهُ مُوسَى شُكْرًا

فَنَحْنُ نَصُومُهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

فَنَحْنُ أَحَقُّ وَأَوْلَى بِمُوسَى مِنْكُمْ فَصَامَهُ رَسُولُ اللَّهِ

صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَمَرَ بِصِيَامِهِ


Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam tiba di Madinah mendapati kaum Yahudi berpuasa pada hari ‘Asyuura. Maka Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam bersabda: “Hari apakah ini sehingga kalian berpuasa padanya?” Mereka (kaum Yahudi) menjawab: ”Ini adalah hari agung dimana Allah menyelamatkan Musa dan kaumnya serta menenggelamkan Fir’aun beserta kaumnya, lalu Musa berpuasa pada hari itu sebagai ungkapan syukur sehingga kamipun berpuasa.” Maka Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam bersabda: ”Kami (kaum Muslimin) lebih berhak atas Musa daripada kalian (kaum Yahudi). Maka Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam-pun berpuasa dan menyuruh (kaum muslimin) berpuasa.” (HR Muslim)


Bahkan dalam hadits lainnya Nabi shollallahu ’alaih wa sallam digambarkan sebagai sangat mengutamakan puasa pada hari ke sepuluh bulan Muharram tersebut. Sahabat Ibnu Abbas meriwayatkan kesaksiannya sebagai berikut:

سَمِعَ ابْنَ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا وَسُئِلَ عَنْ صِيَامِ يَوْمِ عَاشُورَاءَ

فَقَالَ مَا عَلِمْتُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

صَامَ يَوْمًا يَطْلُبُ فَضْلَهُ عَلَى الْأَيَّامِ إِلَّا هَذَا الْيَوْمَ

وَلَا شَهْرًا إِلَّا هَذَا الشَّهْرَ يَعْنِي رَمَضَانَ


Ibnu Abbas berkata: “Aku tidak tahu Nabi shollallahu ’alaih wa sallam memperhatikan puasa satu hari yang lebih diutamakannya atas yang lainnya selain hari ini (Hari ’Asyuura) dan bulan ini, maksudnya bulan Ramadhan.” (HR Bukhary dan Muslim)

Lalu apakah fadhillah (keutamaan) berpuasa pada hari ’Asyuura ini? Nabi Muhammad shollallahu ’alaih wa sallam berdoa kepada Allah agar semoga barangsiapa yang berpuasa ’Asyuura Allah ampuni dosanya selama satu tahun yang telah berlalu.

وَصِيَامُ يَوْمِ عَاشُورَاءَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُ

Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam bersabda: ”Puasa hari ‘Asyuura, saya memohon kepada Allah agar menjadikannya sebagai penebus (dosa) satu tahun sebelumnya.” (HR Muslim)

Bererti puasa Muharram sangatlah bermanfaat bagi siapapun yang sedar bahwa dirinya tidak luput dari dosa dan kesalahan. Tentulah setiap orang bertaqwa gemar memperoleh ampunan Allah. Sebab demikianlah Allah sediakan bagi orang-orang bertaqwa, yaitu ampunan dan surga seluas langit dan bumi.

وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ

عَرْضُهَا السَّمَوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ

”Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Rabbmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa.” (QS Ali Imran ayat 133)


Namun demikian perlu selalu diingat bahwa betapa pun anjuran Nabi shollallahu ’alaih wa sallam akan keutamaan puasa ’Asyuura hukumnya tetap sunnah artinya tidak wajib dikerjakan. Itulah sebabnya kita juga dapati adanya hadits dimana Nabi shollallahu ’alaih wa sallam menyerahkan kepada kita apakah ingin berpuasa atau tidak pada hari ’Asyuura tersebut. Wallahu a’lam bish-showwaab.

أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا حَدَّثَهُ أَنَّهُ سَمِعَ

رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ فِي يَوْمِ عَاشُورَاءَ

إِنَّ هَذَا يَوْمٌ كَانَ يَصُومُهُ أَهْلُ الْجَاهِلِيَّةِ

فَمَنْ أَحَبَّ أَنْ يَصُومَهُ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ أَحَبَّ أَنْ يَتْرُكَهُ فَلْيَتْرُكْهُ

وَكَانَ عَبْدُ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ لَا يَصُومُهُ إِلَّا أَنْ يُوَافِقَ صِيَامَهُ

Abdullah bin Umar mendengar Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam bersabda mengenai hari ‘Asyuura: “Ini merupakan hari dimana kaum jahiliyyah biasa berpuasa. Maka barangsiapa yang suka silakan ia berpuasa. Dan barangsiapa yang ingin meninggalkannya, maka tinggalkanlah.” Dan Abdullah tidak berpuasa padanya kecuali bertepatan Nabi shollallahu ’alaih wa sallam berpuasa padanya. (HR Muslim) .

Akhirnya,semoga Allah menghapuskan dosa2 kita semua samaada yang kecil atau besar..dan moga Allah tingkatkan darjat dan maqom kita bersama orang2 yang beriman dan bertaqwa!
Moga ikhlas dalam beramal!Semoga azam kita yang tinggi semata2 kerana Allah membawa kita ke syurga!Moga bermanfaat!!!('')D

Rabu, 25 November 2009

KEMATIAN YANG SEMAKIN HAMPIR

Andai ku pergi dulu..ampun maaf ku pinta..moga Allah merahmatiku...


video

Assalamualaikum W.B.T

Terkadang kita teleka,terlalai..namun mengingati kematian yang semakin hampir berikutan usia yang semakin bertambah..menjadikan kita musahabah diri kita..samaada kita telah menyahut seruan Allah atau tidak..jadi,suka saya berkongsi dengan sahabat2,moga orang yang berkata2 ini lebih rasa insaf akan kematian yang semakin menjemput..Moga Allah memasukkan kita di kalangan oarang yang beriman dan beramal soleh..Selamat bertaqwa!

Dia menjadi sebati dalam hidupku

Assalamualaikum w.b.t

Apa khabar antum semua?sihat iman...akal..jism?
moga Allah memberi nikmat itu untuk terus bekerja kerana Allah!
Alhamdulillah...Allah memberi ruang masa kepada ana untuk mencoret dan menulis dengan keizinannya..masih lagi mampu menaip dengan izinNya..Moga Allah jua yang mengatur setiap gerak langkah perjalanan hidupku..Terima Kasih Allah!

Dia sangat dekat denganku..aku ingin sekali berlari2 menujunya..berlari sekuat2 langkah agar aku menjadi salah seorang ahli syuhada'dan harapanku sangat tinggi..YA..aku perlukan persediaan yang sangat rapi dan tinggi dari segi ruuhi dan jasaadi..Aku yakin kemenangan itu semakin hari menunjukkan sinarnya..kemenangan itu pasti..Allah tak pernah mengingkari janjiNya..YaALLAH..mOga azam dan harapanku bukan omong2 kosong dan panjang angan2...aku akan terus menjadi orang yang bergerak sehingga aku bertemuMu..yaAllah..makbulkan doa2ku ini..

Iman manusia kadang2 naik,kadang2 turun..sama2 banyakkan mujahadah untuk sentiasa memastikan iman sentiasa bertambah pada Allah..Tuhan yang Maha Perkasa!Tidak dapat dinafikan,bila kita dapat sesuatu ilmu,lebih2 lagi ilmu baru...maka kita akan bersemangat untuk menjadi orang yang berilmu dan menyebarkan...namun kadang2 semangat kita hanya pada ketika itu...Andainya semua orang mengetahui bahawa apa yang dilakukan ini ada ganjarannya iaitu JANNAH!Maka penat lelahnya sebenarnya berbayar!yakinlah dengan janji Allah!

Saya baru saja selesai menyertai satu training yang sebenarnya membina jiwa saya supaya saya lebih menjiwai,mengambil berat,dan sensitiviti terhadap apa yang dialami dan dirasai serta dijiwai oleh saudara2 seIslam saya sendiri..Walaupun sebenarnya penderitaan,kesusahan,kepayahan dan kebuluran mereka telah dialami sejak sekian lama..namun saya sungguh kagum dengan iman dan taqwa mereka kepada Allah!Mereka tidak pernah futur!mereaka sangat yakin dgn janji Allah...Bicara mereka jihad dan perjuangan!mereka yakin apa yang dilakukan itu akan dibayar oleh Allah!Mereka ikhlas dalam beramal!Subhanallah!!!!Perjuangan itu payah,susah..namun yakinlah jannahNya sangat manis!

Palestina...Terima kasih kerana mengingatkan aku bahawa perjuangan dan dakwah itu sukar,payah...mengetuk hatiku untuk terus bergerak,menyampaikan risalah Allah yang Tinggi..menjadikan aku Izzah dengan Islamku..Terima kasih kerana mengingatkanku erti kehidupan!Ayuh sahabat...bangunlah,bangkitlah sehingga bertemu Allah!Bantulah saudara kita di Palestin kerana Mereka adalah saudara kita yang memerlukan pertolongan di saat ini..kita bertuah kerana masih diberi oleh Allah untuk merasai nikmat2 Allah...janganlah disebabkan kelalaian dan kelekaan kita..Allah menarik nikmat2 ini..Hulurkan bantuan kepada mereka!Infaqlah harta ke jalan Allah!Banyakkan doa!yakinlah semua yang kita lakukan ini kerana Allah dan ikhlas akan berbayar dengan Jannah!Sama2 kita menjiwai penderitaan mereka..Ayuh hidup secara bersederhana!saya memohon doa dari sahabat2 agar saya lebih kuat bekerja!Ameen.

Aku&palestin!

Minggu, 01 November 2009

POTENSI DIRI DIGARAP!



Alhamdulillah..sudah lama saya tidak menulis.Alhamdulillah,Allah bg kesempatan untuk saya singgah di dunia yang semetara ini yang penuh dengan cabaran dalam mengharunginya..Terima Kasih Allah!Moga tabah mengharunginya..InshaAllah!

Pertamanya saya petik dari kata2 Imam Hasan Albanna:Medan pertama bagi kalian adalah diri kalian sendiri.Berjaya menguasainya,maka kalian akan mudah menguasai orang lain dan apabila kalian remehkan untuk bermujahadah terhadapnya maka akan lemah berhadapan dengan orang lain..maka berjuanglah terhadap diri sendiri..!

Ya,benar..!Tidak dinafikan apabila kita berjaya dalam melakukan segala perancangan beserta mujahadah yang tinggi yang memang mahal harganya,bukan omong2 kosong...jiwa kita akan senang,bahagia..lebih2 lagi jika pekerjaan yang kita lakukan sempurna dan menyenangkana hati kita..maka kita akan bersemangat untuk melakukan perkara yang menyenangkan orang lain jugak...Itulah fitrah manusia yang sentiasa inginkan kepada kebaikan..Ayuh,berlumba2 untuk melakukan kebaikan.Bantu diri sendiri utk jd manusia yang berpotensi bukan untuk diri sendiri sahaja,bahkan untuk manusia sekeliling2 kita.Ayuh,mari sama2 menggarap potensi diri yang ada!Pastikan potensi diri yang ada untuk Islam!Doakan saya..

Selasa, 13 Oktober 2009

PEMUDA BERJIWA BESAR


Gambar ini sekadar hiasan..Moga mereka adalah jundullah generasi akan datang

Wanita mampu menggoncangkan dunia!!Wanita yang lemah x mampu melahirkan generasi yang berkualiti!Tarbiyyah aulad sejak dari kecil sangat penting bagi melahirkan mujaddid di abad ini dan jundullah yang jihadnya hanya diserahkan kerana Allah dan Rasulnya,demi meninggikan kalimatullah diatas muka bumi ini sehingga tiada lagi fitnah pada agama ini..Syabab dan fatayat perlu berjiwa besar..Didikan dari kecil sangat memainkan peranan yang besar,baik untuk diri sendiri dan Ummah..Pemuda berjiwa besar xakan sesekali futur,malah terus bangkit bangun kerana menyahut seruan Allah..merindukan syurga Allah..Perkuatkan dengan iman,teguhkan jiwa dengan berjiwa besar,tambahi dengan ilmu dan amal...Moga Allah memberi kekuatan untuk berjihad dan berkorban keranaNya...

Ummah perlu berubah...jika tidak siapa lagi....Generasi akan datang dicorakkan oleh ummah masa skrg...Ayuh..berlari berlumba2 kerana Allah!WE CAN DO IT!!!

Mari menimba Ilmu~Tafaqquh di Masjid Azhar~









Assalamualailkum w.b.t...

Kepada sahabat2 sekalian..marilah sama2 kita tingkatkan ilmu dan amal..Sebenarnya saya pun baru ingin memulakan langkah dan mendekatkan diri ke kelas2 ilmu..dan sukalah saya mengajak sahabat2 untuk mengikuti jejak langkah pencinta ilmu..Doakan saya juga..Addua bidDua khair!Smoga semangat ini akan kekal..saya mengharapkan ingatan dari sahabat2 sekalian..saya mencari mana hilangnya jiwa saya yang sebenar..dan doakan saya bertemunya.Saya mengharapkan pergantungan harap dari Allah..Moga Allah mudahkan saya dengan wasilah2Nya..Terima kasih kepada ukhti2 saya di malaysia kerana memberi semangat,dorongan,sokongan dan x sama sekali melupakan saya..saya sangat merindui kalian..alangkah indahnya di saat ini..kalian bersama saya..Dan yang paling utama buat mak ayah saya d kampung yg xputus2 mendoakan anaknya dalam mngembara menuntut ilmu spy x berputus asa darinya..Alhamdulillah..saya akan mula berletih keranaNya..Terima kasih Allah!Berikut jadual2 kelas tafaqquh yang sempat saya minta dari sahabat2 saya..

Jadual Kelas Syeikh Sayyid Syaltut:

Sabtu : 5.00 petang : Kitab Ghayat al-Ma'mul Syarh Waraqat al-Usul (Usul Fiqh)
Isnin : 5.00 petang : Kitab Minhaj al-Tolibin (Fiqh Syafie)
Selasa @ Khamis : 5.00 petang : Kitab Minhaj al-Tolibin (Fiqh Syafie).

** Syeikh Sayyid akan maklumkan kembali kelas Minhaj al-Talibin akan dibuat pada hari Isnin dan Selasa sahaja atau Isnin dan Khamis.

Dan inshaallah akan bermula juga dars nahu ajrumiah oleh syeikh ibrahim lepas zuhur sabtu dan khamis.

jumaat : kitab iqna` di masjid sultan hasan lepas solat jumaat oleh syeikh ahmad

sabtu :10.30pg ,Sohih Muslim oleh syeikh Yusri
dan selepas zuhur,oleh syeikh Ahmad..kitab hasyiah Baijuri,begitu juga selepas asar akan dibaca kitab sohih muslim atau hikam atau asybah wa nazhoir dan selepas maghribnya pula,kitab ihya` ulumuddin..

Ahad: selepas asar: Di baca kitab ihya` ulumuddin dan hasyiah baijuri dan kitab iqna` jilid 2.

Rabu : Lepas asar kitab syamail mahmudiah,lepas maghrib;majmu`syarah muhazzab linnawawi dan lepas isyak tibyan fi adab hamalatul Quran.

Inshaallah..Moga sama2 merebut peluang untuk menambahkan ilmu xlain x bukan untuk menambahkan ilmu kerana mengharapkan redhoNya..

Saya mengharapkan doa dari semua moga apa yang dilakukan ini hanya kerana Allah.Diharap terutama diri saya..jgn biarkan yang dikejar xdapat...yang dikendong berciciran!Akhirnya saya memohon maaf kepada sahabat2 saya andainya tidak dapat memenuhi ajakan sebelum ini...Bukan saya sengaja tapi Allah belum mengizinkan lagi..Moga Allah jua yang menthabatkan hati ini untuk terus beramal!Moga Allah memberi petunjuk kepada semuanya..Jauhkan dari su` zhon dan bersihkan hati dari karat2 jahiliyyah!

Selasa, 29 September 2009

JOM PERGI KULIAH!






4 HB 10 2009..bermulalh sesi pengajian saya yang ke-2.Moga lebih baik untuk pertambahan dan manfaatkan ilmu sebetulnya..Azam baru untuk terus maju ke hadapan sebagai generasi muda yang berjaya x lain x bukan untuk meninggikan kalimatullahilulya!Ameen...Pastikan MUMTAZ DALAM DAKWAH DAN STUDY!I CAN DO IT!!!

Sanah helwah







Alhamdulillah...26.09.2009,genaplah umur saya 22 tahun..saya dah semakin berusia..oh tidak!!!Saya rasa lebih bermakna kerana ibu saya yang tercinta juga jatuh pada hari yang sama..xlupa pada murabbi saya.Selamat hari lahir!.Namun..saya sentiasa memikirkan adakah Allah meredhoi saya selama 22 tahun saya berada di atas muka bumi ini?adakah amal saya tergolong di kalangan golongan yang diterima amalnya?adakah Allah memandang saya?Saya takut dengan azab Allah..Saya mohon doa dari semua doakan semoga umur saya diberkati..moga saya lebih serius dalam amal dan sentiasa bersedia dengan apa yang berlaku..moga terus thabat di atas jalan ini..saya ingin menjadi org yang paling merendah diri...sabar dan syukuri atas nikmatNya..tidak sesekali takabbur dengan nikmat yang diberikan...YaAllah,,bantulah saya..

Terima kasih pada sahabat2 seperjuangan...saya tidak mampu menjadi sahabat terbaik buat kalian..saya insan biasa,ada khilaf dan salah!Saya rasa sangat terharu diatas pengorbanan ini dan ukhuwwah yang terbina!Saya tidak pernah mengharapkan apa2 melainkan DOA kerana doa sangat berharga untuk saya.Alhamdulillah!

Harapan saya untuk tinggalkan jahiliyyah..saya hendaklah terus malangkah kerana perjuangn masih panjang..saya cuma ingin menghabiskan diri saya dengan dakwah..sehingga saya syahid bertemu Allah dan menang!Moga saya ikhlas dalam amal dan istiqamah...Doakan dan terus mendoakan!Moga hari seterusnya lebih baik!selamat beramal!

10.9.2009



10.09.2009 adalah hari bermakna buat saya.genaplah setahun saya berada di bumi mesir..Sedar xsedar,usia saya semakin bertambah..bertambahkah amal saya?..semoga umur saya diberkati..Teringat saya akan firman Allah dalam surah alKahfi ayat 104 yang bermaksud :

iaitu orang yang sia2 perbuatannya dalam kehidupan dunia,sedangkan mereka mengira telah berbuat sebaik-baiknya..

Alhamdulillah...Allah jua yang merancang yang terbaik untuk hambaNya..berusaha untuk menjadi muslim yang sejati..Tingkatkan amal fard hanya kerana Allah!Sama2 muhasabah diri dan salam juang!

Sabtu, 19 September 2009

Eidul Mubarak di perantauan

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah..Sudah 30 hari belalu dengan puasa di bulan Ramadhan..dan tibalah kini di bulan syawal yang berkah..Harapan semoga amal di bulan Ramadhan ini diterima oleh Allah dan kita semua berjaya untuk menjadi insan yang bertaqwa kerana Allah,menjadi manusia baru dalam kehidupan Muslim dan moga lebih baik dari sebelumnya..

Sudah setahun saya di sini,di ardhil kinanah..Masih basah di ingatan,tarikh keramat saya mula2 sampai di sini iaitu 10 september 2008..Allah jua yang mengatur kehidupan saya.Alhamdulillah..sehingga ke saat ini saya mampu bernafas kerana keizinan Allah.Sedar x sedar saya akan memasuki tahun ke 2 dalam bidang usuluddin.Mohon doa dari semua.

Bulan syawal yang berkah ni,meraikan fitrah manusia menjadi manusia suci dan baru dalam hidup...Walaupun berjauhan dengan mak ayah,family dan
sanak sedara...namun alhamdulillah Allah masih memberi nikmat yang sangat besar..Nikmat persahabatan yang dijalinkan kerana Allah.Alhamdulillah..Ini adalah masuk kali ke 2 saya menyambut perayaan di sini..Namun doa saya tidak putus2 agar saya sempat bertemu dengan kedua ibu bapa saya yang banyak memberi tunjuk ajar,kasih sayang,pengorbanan yang xpernah terhitung..alhamdulillah..Allah jua yang mengetahui segala sudut di dalam hati ini.Walaupun jasad saya tiada bersama mereka di hari lebaran ini..namun saya yakini roh saya bersama mereka..Saya pasti akan menyayangi mereka dan mendoakan mereka..

Allahuakhbar!!!Samalah kita banyakkan takbir di bulan syawal ini sebagai tanda syukur kita pada Allah atas nikmat yang x pernah terhitung.Harapan,semoga kita menjadi golongan yang berjaya dalam menyahut seruan Allah..Ambillah iktibar dan pengajaran contoh teladan dari kisah2 terdahulu..Mereka menangis kerana Ramadhan telah pergi kerana mereka tidak pasti akan bertemua ramadhan pada masa akan datang atau tidak..

Sebelum terlambat..Ingin diucapkan kepada mak ayah terutamanya kerana mereka saya di sini,kerana mereka telah membenarkan dan mengizinkan saya membuat pilihan saya untuk mengembara menuntut ilmu...dan kerana mereka saya mengenali Allah..Xlupe buat adik beradik saya yang menjadikan rumah kami riuh rendah dengan suka dan duka..Ijah,Mede,Ataq,Doloh,Domel,Imah,Meknor,Adilah,Rahim,Malik dan Hafidz..dan buat anak sedara saya yang ramai..irfan,farhan,maisarah,aiman,aimi,athirah,kamaliah,fawwaz...Dan xpernah terlupa untuk makcik2 saya dan pakcik2 saya yang sentiasa memberi saya dorongan dan sokongan..dan buat semua guru2 sejak saya bersekolah di sek keb batu Rakit sehingga di SBP Integrasi Batu Rakit..alhamdulillah..Saya ingin memohon maaf atas segala silap dan salah saya selama ini sejak saya mula2 berada diatas muka bumi ini..saya memohon redho dari semua org,moga2 Allah meredhai perjalanan hidup kita....dan doakan saya untuk menjadi `a`limah yang berjaya beriman dan bertaqwa keranaNya,untuk saya menjadi da`ieyah yang berjaya berkhidmat untuk ummah sehingga kembali khilafah Islamiyyah yang yelah lama hilang..Terima kasih atas segalanya kerana Allah!

Rabu, 16 September 2009

RAMADHAN PERGI JUA



Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah...Sedar xsedar..kite bakal menghadapi bulan syawal dan ramadhan bakal meninggalkan kita semua..Betapa pantasnya masa!Peluang beramal di bulan ramadhan berlipat ganda sudah hampir sampai penghujungnya..Namun harapan,semoga madrasah tarbiyyah selama sebulan ini akan berterusan dengan amal2 yang baik.Moga istiqamah dengan amal.Marilah kita sama2 tingkatkan amal dan menjadi manusia beriman dan bertaqwa kerana Allah.Macam mana dengan target kita?tercapaikah?mampukah jadi insan rabbaniyyah?mampukah menjadi manusia yang kuat dari segi rohani dan jasmani?mampukah selepas ini menjadi penyeru dan penyampai arRisalah dengan baik?Mampukah untuk menjadi qudwah hasanah dalam kehidupan muslim?Mampukah??
Orang muslim itu mampu melakukannya atas kesungguhan dan mujahadah yang berterusan.Inshaallah.Allah pasti memudahkan urusan hambaNya selagi mana hamba itu bersangka baik dengan Allah.AMEEN.

Rabu, 09 September 2009

AIR MATA YANG TERUS MENGALIR

Hidup di dunia hanya sementara...kadang2 kita diatas..namun kadang2 kita di bawah..kadang2 kita berjaya dengan suksesnya..namun kadang2 kite rebah jua..kadang2 kita dapat apa yang kita nak.,tp xsemestinya kita nak akan dapat..manusia ada khilaf,dosa dan silap salahnya..namun pengampunan dan maghfirah dari Allah sangat diharapkan..Allah Maha Mendengar segala rintihan,luahan,tangisan seorang hamba namun,sukar sekali seorang hamba memenuhi tuntutan suruhan dan larangan dari Allah..Pastikan air mata anda untuk Allah dan RasulNya..kerana sesungguhnya air mata menjadikan kita sedar hakikat kehidupan..sedar kekhilafan diri..sedar betapa banyaknya doasa insan kerdil ini..Astaghfirullah!
Air mata bukan menunjukkan kta lemah!air mata menjadikan kita lebih dekat lagi ng alKhalik,lebih2 lagi di waktu malam bermunajat untukNya..Semuanya untuk Allah.Alangkah indah hidup dan mati hanya kerana Allah...dapat menyenangkan semua org..kerana Allah!Begitulah dai`e...siangnya seperti singa kelaparan,namun malamnya seperi abid membasahi malam dengan munajat padaNya..YaAllah..jadilah hambaMu ini..ikhlas beramal keranaMu..Hidup dan Mati hanya kerana Allah!ameen.

Selasa, 08 September 2009

BELAJAR DARI KESILAPAN




Sesungguhnya manusia sungguh banyak kekhilafan..mana mungkin ada yg perfect?..namun pastinya semua org berlumba2 melakukan kebaikan dan mengislah diri untuk menjadikan kehidupan dan gerak kerja lebih baik...Alhamdulillah.Sebenarnya terlalu banyak hikmah pengajaran dalam melalui perjalanan hidup..pasti ada hikmah yang tersendiri jika ianya dilakukan kerana Allah...pasti sesuatu amal itu adalah kebaikan jika diniatkan dari awal...namun kadang2 bila di kenang kembali pasti ada kekurangan...yang pasti jgn sesekali melafazkan ..`kalaulah aku...Perkataan ini seringkali diungkapkan bila kita merasakan ada kekurangan selepas itu..Bukankah Allah telah mengingatkan kita melalui perantaraan Rasulullah s.a.w..jdnya yg lepas,jgn dikenang2...Belajarlah dari kesilapan dan kekurangan..Moga lebih baik selepas itu..Jangan bersedih!Kuatkan langkah kerana amalyg dilakukan hanya kerana Allah!Ameen.

Minggu, 30 Agustus 2009

NASIHAT UKHTI KEPADA UKHTI

ASSLAMUALAIKUM W.B.T

PESAN SAHABAT SAYA...AKN SAYA SEMAT DAN JDKAN AMALAN DALAM HIDUP SAYA..
PESAN UKHTI

PASTIKAN KEKALKAN KECEMERLANGAN PADA MASA AKAN DATANG..MAKSIMAKAN KECEMERLANGAN!!!
mANFAATKAN UNTUK DAKWAH!!!
KERANA KELEBIHAN 2 X SUME ORG DAPAT MEMILIKINYA...JDNYA MANFAATKAN BETUL2..

MESIR ITU MEDAN LATIHAN!HATTA KEKURANGAN DAN KESALAHAN 2 ADALAH POSITIF!BELAJAR SEBENARNYA UNTUK DAPAT DAM MEMILIKINYA UNTUK MEDAN SEBANAR DI TEMPAT SENDIRI!!

INGAT PESAN MAS`UL SAYA DI DQ..ILMU ITU DIDATANGI,BUKAN MENDATANGI!!JDNYA BEGITU JGAK DENGAN AMAL DAN DAKWAH...BERUSAHA BERSUNGGUH UNTUK MENYAMPAIKN KERANA UNTUNGNYA UNTUK ISLAM!

bANYAKKAN MEMBACA,,BUKAN BILA DISURUH,BARU NAK BACA..ITU SIFAT ORG YANG SALAH!!!!KENA ADA INISIATIF SENDIRI...BANYAKKAN BACA!!!BUKAN FAHAM DALAM JIL JE,TP 50% FAHAM ATAS USAHA KITE BANYAK MEMBACA DAN MENGKAJI!

KALU DIBERI TUGAS UNTUK BENTANG,..JGN BACA JE TP ADA INISIATIF SENDIRI UNTUK BACA SEKURANG2NYA 3 BUKU UNTUK KEFAHAMAN LEBIH MENDALAM DAN PENYAMPAIAN YG BERKESAN!!KALU LEBIH BAIK.LEBIH DARI 3 BUKU!

USAHA LEBIH,aLLAH PASTI BAGI!!!YAKIN NG ALLAH!!!

jazakillah ukhti!

Selasa, 11 Agustus 2009

Apabila dakwah dipandang pelik???





D.A.K.W.A.H……. sebut saja perkataan ini, mungkin ada saja yang akan terus membaca artikel ini dengan penuh minat dan keinsafan. ada juga yang mungkin memandang dengan sebelah mata tajuk ini dan lebih tertarik membuka laman web lain yang lebih menghiburkan. Ada juga yang mungkin allergic dengan perkataan ini, disebabkan faktor-faktor pengalaman yang pernah mereka lalui. Dan tak ketinggalan juga mereka yang tidak tahu, tidak kisah dan tak mahu tahu langsung mengenai dakwah. perkataan ini bukan satu vocubulary dalam kamus hidup mereka.

setuju…setuju…100% setuju. Dakwah merupakan topik yang berat, memboringkan dan terlalu banyak masalah yang perlu kita fikirkan apabila berdepan dengan tajuk ini.

Kerja berat seperti seorang buruh sememangnya memenatkan. Memerah tenaga dan keringat, peluh yang membasahi badan dan apa-apa saja yang menggambarkan kesusahan dan kerja berat pasti sesuatu yang tak dapat dielakkan dengan pekerjaan seorang buruh. Namun, itu bukan alasan bagi seorang buruh dari berhenti berkerja mencari rezeki untuk diri dan keluarganya. Bukan tak mahu cari kerja lain, tapi jika semua orang fikir cari kerja lain maka tiadalah Menara Berkembar KLCC…. tiadalah KLIA…tiadalah segala infrastruktur kebanggaan negara selama ini. Secanggih mana teknologi yang kita miliki, namum tenaga buruh merupakan elemen yang tidak dapat disishkan sektor pembinaan. Kemahiran tenaga buruh menjamin keutuhan sesebuah binaan. Jika tidak masakan Tembok Besar China yang telah berusia berpuluh abad mampu kekal sehingga hari ini. Inilah kubur terpanjang di dunia, di mana beribu-ribu buruh paksa telah terkorban sewaktu membinanya. Ada apa dengan Tembok Besar China….. tanpa buruh yang membinanya

Begitulah juga dengan “dakwah” atau pun amar ma’ruf nahi munkar. Ia adalah tanggungjawab yang berat serta perlu dilaksanakan bukan hanya kerana kefardhuan dari Allah malah ianya adalah keperluan asasi hidup bermasyarakat. Tidaklah keterlaluan jika dikatakan sehebat mana keilmuan, teknologi mahu pun ekonomi yang dimiliki oleh sesebuah masyaraka, kelangsungan nilai-nilai kemanusian masyarakat itu bergantung kepada sejauh mana amar ma’ruf nahi munkar mampu dibudayakan secara berakar umbi. Jelas sekali seperti yang digambarkan oleh Rasulullah dalam sebuah perumpamaan yang cukup menarik untuk diteliti:

Sebuah bahtera yang belayar di lautan luas, di mana penumpang di bahagian bawahnya amat memerlukan air. Maka berlakulah perbincangan di kalangan penumpang-penumpang di tingkat bawah:

Penumpang #1: Aku tak kira…. Bila aku dahaga aku mesti dapatkan air untuk diminum. Orang di tingkat atas memang tak pernah fikirkan keadaan kita di bawah ni

Penumpang #2: Apa yang kecoh-kecoh ni…. Kenapa kau mintak saja dari penumpang di bahagian atas untuk dapatkan air untuk kamu.

Penumpang #1: Aaahh…. Mereka bukannya kisah tentang keadaan kita. Takkan dilayannya permintaan kita ni. Lebih baik aku tebuk saja lubang pada badan kapal ni untuk dapatkan air

Penumpang #2: Ikut suka hati kau lah….. yang penting kau tak kecoh-kecoh buat bising lagi. Jangan sampai mengganggu ketenteraman penumpang-penumpang lain di tingkat bawah ni.

Apabila Penumpang 1 nekad menebuk lubang…maka karamlah bahtera tersebut. Tenggelamlah kesemua penumpangnya tanpa mereka sama ada penumpang di bahagian atas atau bawah

Itulah yang berlaku sekiranya amar ma’ruf nahi munkar dilupakan. Secara umumnya, di dalam mana-mana struktur masyarakat, pasti ada 3 golongan:

1. Solihun (Golongan di tingkat atas bahtera / mereka yang mengemudi kapal): inilah golongan orang-orang soleh yang terpelihara dari unsur kemaksiatan
2. Sakitun (Penumpang #2): Golongan orang yang “bisu”. Kelompok masyarakat yang hidup nafsi nafsi. Hanya mementingkan diri dan keluarga mereka sendiri.
3. Ashabul Munkar (Penumpang #1): Mereka ini adalah pembawa unsur negatif dalam masyarakat. Golongan yang sering melakukan kemaksiatan serta merosakkan akidah masyarakat

Walaupun hanya Ashabul Munkar sahaja yang melakukan kemaksiatan, kesan kerosakannya jelas dirasai oleh setiap ahli masyarakat, tanpa pengecualian. Solihun dan Sakitun tidak ubah seperti golongan baik yang dibinasakan….

Firman Allah taala:

وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً

“Takutilah olehmu akan fitnah (azab bencana) yang tidak khusus menimpa orang-orang yang zalim saja di kalangan kamu dan ketahuilah, bahawa Allah amat keras seksaannya.” (Al-Anfal 8:25)

Fitnah itu pasti akan menimpa ke atas mereka yang zalim iaitu orang yang telah melampaui batas-batas Allah. Manakala orang yang tidak menegah orang zalim dari kezaliman di sini ada dua kemungkinan. Kemungkinan pertama dia dianggap tidak zalim kerana dia tidak bersubahat dengan orang zalim itu. Kemungkinan kedua mereka dianggap zalim kerana tidak menegah orang zalim padahal perbuatan zalim itu wajib dihalang.



Inilah dia ‘qanun azab jama’I’ dalam sunnatullah. Ianya adalah qanun yang paling menggerunkan dan menakutkan, mendorong mereka yang tahu dan memahaminya untuk segera mengubah kemungkaran yang sedang berlaku, supaya azab yang demikian tidak menimpa seluruh masyarakat

Jelaslah bahawa, Islam tidak berpada dengan kesolehan seseorang individu, sehinggalah ia melakukan pengislahan terhadap orang lain. Aslih nafsaka wad’u ghairaka (perbaikilah dirimu dan serulah kebaikan kepada orang lain.

-Dipetik dari ismaterengganu

Sabtu, 08 Agustus 2009

RAMADHAN : MADRASAH TARBIYYAH,SAYONARA JAHILIYYAH



Alhamdulillah....Ramadhan datang lagi...moga natijah kali ini berbeza...moga amalan semakin bertambah ikhlas kerana Allah..moga menjadi fard muslim yang sejati,thiqqah dan meletakkan pergantungan harap kepada Allah S.W.T semata2..untuk melalui madrasah ramadhan iaitu sekolah islam ramadhan,perlu di persiapkan dengan persediaan madrasah amal rejab dan syaaban.bukanlah tibanya bulan ramadhan untuk melakukan perubahan ketara tetapi tidak di bulan lain..namun sebelum melalui bulan ramadhan perlu dipersiapkan dengan iman yang tinggi dan bersungguh2 kerana mengharapkan mardhotillah dan keampunan dari Allah...

Subhanallah!!!beberapa hari lagi untuk menghadapi ramadhan.mampukah untuk menjadi hamba yang bertaqwa?mampukah untuk menjadi hamba yang bersabar,rehdo atas kehendakNYA?..moga sama2 dapat pertingkatkan amal di bulan yang mulia ini dan berterusan pada bulan2 yang lain.Ramadhan,semoga rahmat Allah menaungi,keampunan Allah dipinta,dibebaskan dari belenggu api neraka..YaAllah,jadilah kami hamba yang sentiasa dekat denganMu..Padamlah segala kenangan hitam dalam hidup.SAYONARA JAHILIYYAH!!!

Di bulan Ramadhan Al Qur'an di turunkan. Dialah wahyu Allah yang menjadi petunjuk hidup manusia. Dialah mu'jizat yang dianugerahkan Allah kepada manusia.SUBHANALLAH! Tanggal 17 Ramadhan tahun ke-2 Hijrah, hari Jum'at pagi, terjadi peperangan Badr al-Kubra. Sebuah perang besar terbuka yang pertama kalinya terjadi antara kaum Muslimin melawan kaum musyrik. Pertempuran terjadi di sebuah lembah di dekat kota Madinah, yaitu di Badr. Kekuatan kaum Muslimin waktu itu, sekitar 300 orang, setiap dua orang satu unta. Sedangkan kekuatan kaum kafir sekitar 1000 orang dengan perincian 700 orang naik unta dan lebih dari 100 orang adalah pasukan berkuda. Berarti satu orang Muslim harus menghadapi 3 lawan. Pertempuran dimenangkan oleh kaum Muslimin dengan gilang-gemilang.Apakah rahsia kemenangan mereka di bulan ramadhan?

Tanggal 18 Ramadhan tahun ke-8 Hijrah Rasulullah bersama 12 000 kaum Muslimin bertolak dari Madinah menuju Makkah untuk membebaskan Makkah. Peristiwa bebasnya kota Makkah terkenal dengan sebutan Futuh Makkah. Pembukaan kota Makkah menandai sebuah era baru di dalam Islam, setelah sebelumnya kaum Muslimin selalu disiksa, ditindas, bahkan terakhir dikepung oleh pasukan Ahzab (sekutu) selama berminggu-minggu di Madinah. Era baru yang dibangkitkan oleh Rasulullah dengan perang Ahzab dengan sabdanya,"Kaum Quraisy tidak akan berani mendatangi (menyerang) kamu sesudah tahun ini, telah lenyap musnah kekuatan mereka, dan mereka tidak akan memerangi kita sesudah hari ini, dan sekarang giliran kita akan memerangi mereka, Insya Allah."

Bulan Ramadhan tahun ke-91 Hijrah, kaum Muslimin di bawah pimpinan panglima Thariq bin Ziad membuka Andalusia(Spanyol). Peristiwa ini dikenal dengan sebutan Futuh Andalusia. Thariq bin Ziyad menyeberangi selat antara Afrika dan Eropah atas perintah Musa bin Nushair penguasa Islam kala itu. Ketika pasukan Islam sudah sampai di seberang, diperintahkannya agar kapal-kapal perang Islam dibakar. Kemudian ia berpidato didepan pasukannya :„Musuh di depan kalian. Apabila kalian mundur, maka lautan dibelakang kalian.." Agaknya langkah yang beliau ambil dalam membangkitkan semangat kaum muslimin sangat tepat. Tidak ada lagi jalan untuk mundur. Yang ada hanyalah berjuang sekuat tenaga dan mengharap pertolongan Allah. Berturut-turut kota demi kota jatuh ke tangan kaum Muslimin. Akhirnya pada bulan Ramadhan jatuhlah Andalusia ke tangan kaum Muslimin. Sejarah mencatat bahwa di kemudian hari Andalusia menjadi pusat ilmu pengetahuan dan menjadi mercu peradaban manusia di zamannya. Kemajuan teknologi yang diperoleh orang-orang Eropah zaman sekarang hanyalah merupakan perpanjangan teknologi umat Islam masa silam.

Futuh bilaad Al-Ghaal (dibukanya daerah „Ghaal" atau dalam bahasa Perancis pays des Gualles). Jatuhnya daerah Ghaal yang sekarang letaknya di Perancis juga terjadi di bulan Ramadhan. Peristiwa ini terjadi di zaman Islam di Andalusia.

Ma'rakah 'Ainu Jaaluut (perang 'ainu jaaluut). Peperangan ini terjadi dengan latar belakang jatuhnya Daulah Abbasiyyah. Kala itu pasukan Tartar (Mongol) yang ganas mengirim ekspedisi ke arah barat. Ketika sampai di daerah kekhalifahan Abbasiyyah terjadilah pengacauan-pengacauan sampai akhirnya mereka bergerak menuju Baghdad. Baghdad yang kala itu merupakan pusat intelek berhasil mereka hancurkan. Khalifah beserta segenap keluarganya mereka bunuh. Buku-buku perpustakaan di Baghdad mereka tenggelamkan di Sungai Tigris untuk membuat jembatan penyeberangan. Dalam sejarah digambarkan betapa air sungai Tigris kala itu berwarna kehitam-hitaman karena terlalu banyaknya tinta yang larut. Demikianlah akhir dari sebuah peradaban modern Islam di Baghdad. Pasukan Mongol terus bergerak ke barat menuju Syams (sekarang meliputi Syria, Palestina, Yordania, Libanon). Umat Islam tidaklah tinggal diam membiarkan orang-orang kafir merobek-robek kemuliaan umat. Penguasa Mesir kala itu Saifuddin Quths menggerakkan pasukan Islam menuju Syams untuk menghalang orang-orang Mongol. Seorang tokoh penting yang sangat berpengaruh membentuk kepribadian Quths adalah seorang ulama yang bernama Al-'Izz bin 'abdis Salaam. Beliaulah yang mentarbiyyah (membina) Saifuddin Quths menjadi seorang berkepribadian islami. Dua buah pasukan besar tersebut akhirnya bertemu di sebuah tempat yang bernama 'Ainul Jaaluut (letaknya di Palestina). Sejarah akhirnya mencatat bahwa di'ainul Jaaluut-lah akhirnya ekspansi pasukan Tartar dipatahkan oleh kaum Muslimin.

Sejarah telah membuktikan dan sejarah perlu diulang.siapa lagi jika bukan kita?moga dengan madrasah ramadhan yang akan dihadapi oleh seluruh kaum muslimin mampu menguatkan jiwa,mental,emosi dan seluruh jiwa tenaga hanya kerana Allah dan untuk menangkan agama Allah.Bangunlah sahabat,bangkit menjulang kalimatullah yang tertinggi..moga amal gerak kerja yang terancang dan tersusun mampu melenyapkan jahiliyyah diatas muka bumi ini.salam izzah salam ramadhan!!

Senin, 03 Agustus 2009

NIKMAT ALLAH





ini adalah gambar semasa penglibatan saya ke matruh dalam program musim panas baru ini.Saya masih ingat dan xkan dapat melupakan kejadian Allah yang sangat menkagumkan dan hebatnya Allah!Terlalu banyak nikmat Allah samaada tersembunyi atau zahir.namun sangat sedikit mereka yang bersyukur..sekarang saya semakin hari semakin dewasa,dan bila dihitung2 nikmat Allah seperti nikmat sihat,makan,minum,tidur,belajar,hafal alQuran dan nikmat paling besar NIKMAT IMAN DAN ISLAM...dan nikmat2 lain...Adakah Allah menerima amal saya?sama2lah kita berdoa menjadi hambaNYA yang paling bersyukur dan paling bersabar dalam meneruskan hidup sebagai daieyah.AMEEN YA RABBAL ALAMIN.

Senin, 27 Juli 2009

USAHA DOA DANTAWAKKAL ~MUMTAZ STUDY&DAKWAH~




Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah dah hampir satu bulan berlalu,natijah imtihan bakal akan dihadapi oleh seluruh mahasiswa mahasiswi lebih2 lagi di Mesir.Ketika ini semua orang mengharapkan agar najah dalam imtihan..usaha sudah ditambahi dengan doa yang x pernah putus.mesir bumi barakah,kadang2 xdapat nak dijangka..semuanya rezki dari Allah.Itulah kalam pertama yang saya dengar semasa mula2 saya sampai di bumi barakah ini..Saya pun sangat risau dengan natijah saya.Sya mohon doa dari semua,lebih2 lagi diri saya..dan saya sangat mengharapkan doa kedua ibu bapa saya yang jauh di mata tapi dekat di hati.Dan untuk ibu kedua saya di sini..ustazah huda..saya sngat rindu kat ustazah.Agak lama saya tidak ziarah ustazah tapi sentiasa mendoakan ustazah dan doa dari ustazah juga.Sekarang saya mampu berdoa kepada Allah.Moga Allah memberi kejayaan kepada saya dan saya mengharapkan rahmat dariNya..

Sehingga sekarang saya masih bertanya :`Mengapa di mesir sukar untuk skor untuk dapat mumtaz atau jayyid jiddan???Kebanyakan pelajar malysia masih lagi di bawah tahap sederhana.Amat jarang sekali saya mendengar mereka mendapat keputusan yang memberangsangkan..lebih2 lagi Mumtaz,jauh kedengaran.Saya cuba mencari punca berlaku keadaan seperti ini dari temubual saya dengan senior2 dan kenalan2 saya dari singapre,indonesia dan wafidat lain..Dari hasil pemerhatian saya,kebanyakan pelajar malaysia sangat bergantung harap dengan kelas2 tambahan yang diajar oleh senior2.Saya bersetuju jika mereka pergi ke kelas yang mereka rasa tidak mampu mendalaminya,namun mesti terlebih dahulu baca sendiri sebelum ke kelas tambahan.Boleh jadi lebih baik jika dikemukakan apa yang tidak difahami..Saya melontarkan persoalan dan permasalahn ini bukan pada orang lain tapi untuk diri saya juga.Saya masih ingat pada awal2 saya datang di sini,saya sangat takut untuk menghadapi peperiksaan di Azhar Kaherah terutamanya..Alhamdulillah saya sempat bertemu dengan beberapa pelajar singapore yang sangat hebat dalam pelajarannya.Sudah menjadi kebiasaannya,mendapat mumtaz dan jayyid jiddan.Saya sempat meminta nasihatnya dan semangat untuk saya terus berkorban belajar kerana Allah,mendalaminya dan seterusnya menyampaikan kepada orang lain.Alhamdulillah..


Saya sangat berharap dapat yang terbaik.semoga keyakinan saya pada Allah melebihi segalanya..pergantungan harap pada Allah jua saya harapkan.Saya mengharapkan agar semua rakan2 saya berjaya dengan cemerlang bukab setakat najah dalam imtihan,namun mendapat pangkat yang cemerlang.Semuanya untuk Islam.Saya mengaharapkan doa dari semua.Moga saya dan semua menjadi orang yang paling bersyukur dan sabar diatas segala kehendakNYA.Kemungkinan natijah imtihan bakal keluar minggu depan iaitu awal bulan ogos.YaAllah,bantu hambaMu..Berikan kejayaan pada hambaMu kerana iainya untuk islam dan bonus dalam amal kerjaku.Ameen.Sekian.

PEMBEBASAN AL-AQSA DARI PERISTIWA ISRA` M IKRAJ

ISRA MIKRAJ
Diambil dari blog Ustaz Halim


“Mahasuci Tuhan yang telah mengIsrakkan hambaNya dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang Kami berkati sekelilingnya ...” (Surah Al-Israk:1). (foto: Masjid Kubah Batu (Pelancaran Israk Mikraj) atau “Dome of the Rock” di tengah-tengah dataran luas Masjid Al-Aqsa, Jerusalem, Palestin).

Bulan Rejab adalah bulan Israk Mikraj. Ia bulan Masjidil Aqsa dan Palestin di bumi Syam, kerana tempat dan negeri yang berkat ini menjadi pilihan Allah swt sebagai tapak pelancaran kenderaan Buraq membawa Rasulullah saw ke langit Sidratul Muntaha pada malam 27 Rejab 620M. Di sini pernah didiami ramai para Rasul termasuk Nabi Ibrahim as, Nabi Ishak as, Nabi Yaakub as, Nabi Yusof as, Masjid Al-Aqsa secara menyeluruh adalah disempadani tembok besar (lihat foto atas). Arah Kiblat atau tempat imam adalah di kubah berwarna hitam (kiri). Rasulullah saw dimikraj(naik)kan ke langit dari tapak batu di bawah kubah emas (di dalam Masjid Kubah Batu atau “Dome of the Rock”).

Nabi Daud as, Nabi Sulaiman as, Nabi Zakaria as, Nabi Yahya as, Nabi Syuaib as, Nabi Musa as, Nabi Harun as dan Nabi Isa as. Semua mereka membawa aqidah Islam yang sahih lalu didustakan oleh kaum mereka. Di sini tempat bermulanya ajaran sesat Kristian dan Yahudi serta tempat mereka mengerjakan haji di beberapa lokaliti pada hari ini. Di sini tempat tuju Tentera Salib dalam Kurun 11 dan 12, melalui kempen perang suci mereka terhadap umat Islam. Di sini mereka ditewaskan oleh Salahuddin Al-Ayyubi pada tahun 1188M di Ain Jalut. Di sini mereka mereka datang semula bila British dan Perancis berpakat bersama menjajah Syam (Lubnan, Syria, Jordan & Palestin) pada tahun 1917M. Di sini pada tahun 1947M, British menyerahkan bumi Palestin yang sedang dijajahnya untuk diratah kejam oleh Yahudi hingga ke saat ini. Atas nama persidangan PBB, Negara-negara Barat dan sekutunya mengundi dan menang majoriti untuk kelahiran sebuah negara baru bernama “Israel” pada tahun 1948M.

Presiden Palestin, Mahmud Abbas (Parti FATAH) di sisi Presiden Bush. Bermacam-macam pelan dan arahan Amerika dan Israel telah FATAH laksanakan untuk melemah dan menghapuskan HAMAS. Namun hingga ke hari ini, kesemua kepatuhan itu belum pernah memuaskan kehendak Kumpulan Quardret (4 negara – Amerika, Perancis, Inggeris dan Rusia).

Demi untuk menjamin keselamatan Israel dan mengukuhkan cengkaman ke atas Negara-negara Arab, Amerika membelanjakan berbillion dollar dalam kempen menjajah Iraq. Penguasaan lobi AIPAC (Badan Lobi Israel di Amerika) oleh anggota-anggotanya yang berpengaruh mencengkam Amerika dalam ekonomi, media dan kempen politik, teknologi maklumat, ketenteraan dan sebagainya sudah cukup kuat memaksa sesiapa sahaj calun presiden Amerika untuk menyatakan walak (kesetiaan) kepada Israel, jika calun tersebut bercita-cita untuk menang dan merasa tinggal di Rumah Putih, kediaman Presiden. Calun Republikan, Mc Cain berkempen dan berkata Amerika bersedia untuk terus menjajah Iraq 100 tahun lagi. Calun Demokrat, Barrack Obama sebaik sahaja mengalahkan Hillary Clinton untuk menjadi calon Demokrat menentang Mc Cain, ketika dijemput berucap dalam sidang AIPAC berkata, “Jerusalem yang bersatu, akan terus menjadi ibu negara Israel”. Ketika ini bandar Jerusalem terbahagi dua, Jerusalem Barat milik Yahudi dan Jerusalem Timur majoritinya Islam tetapi kini dalam proses pengyahudian dengan pemusnahan banyak kampung Islam dan pembinaan taman perumahan Yahudi.

“The Photo of the Year” mendapat undi terbanyak dalam internet. Seorang jurufoto Perancis sempat merakam video di atas dan menyiarkan kekejaman Yahudi Israel ini di dalam internet. Mohd Durrah bersama ayahnya sedang berjalan. Tiba-tiba askar Yahudi menembak membabi buta. Si ayah menarik anak ke belakang tong untuk berlindung, melambai-lambai tangan, sambil berteriak, “Jangan tembak”. Si anak sangat ketakutan. Tiba-tiba muntahan peluru menembusi tubuh Mohd Durrah lalu dia menghembuskan nafas terakhir di pangkuan ayahnya. Si ayah tidak tahan menerima kenyataan kematian anaknya lalu pengsan dalam keadaan duduk meribai mayat anak kesayangannya.

“Mereka merancang. Allah (juga) merancang. Allah adalah sebaik-baik perancang” (Al-Anfaal). Lama sebelum British dan Yahudi menjajah Palestin, Allah swt mengIsrak(gerak)kan hambaNya pada malam 27 Rejab 620M, dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa. Rasulullah saw mengimami rasul-rasul dalam solat di Masjidil Aqsa, kemudian diMikrajkan ke langit. Nabi saw menolak arak dan memilih susu. Ini memberi isyarat kepada semua umat di dunia hari ini dan akan datang termasuk musuh-musuh Allah dan umat Islam bahawa jika rasul-rasul yang memimpin mereka sendiri sebelum ini telah menjadi makmum di belakang Nabi Muhammad saw, kamu juga suatu hari nanti akan menjadi makmum, dipimpin dan dibimbing oleh umat Nabi Muhammad saw di akhir zaman nanti biar hebat mana kekuatan tentera dan teknologi kamu dan biar seangkuh mana sikap kamu terhadap umat Islam. Umat Islam yang hidup dengan ajaran fitrah seperti susu, suatu hari nanti akan mengalahkan, memimpin dan membimbing kamu wahai umat yang tenggelam dengan arak, ibu segala maksiat.

( Foto oleh NASA) Pernah di University of Melbourne saya hadiri satu ceramah seorang ahli sains Islam dari Mesir yang banyak berceramah di serata dunia, namanya Professor Zaghlul Najjar . Beliau telah mengislamkan ramai ahli saintis Barat dan Rusia melalui ceramah Sains Islam yang disampaikannya. Beliau bercerita setelah selesai menyampaikan satu ceramah, seorang angkasawan bertemu beliau dan menceritakan pengalamannya apabila sedang dia naik dan menembusi lapisan udarakasa dunia untuk masuk ke langit beliau terasa pandangannya seperti orang mabuk dan tubuh badannya berasa ganjil seperti terkena sihir. Kata Prof Zaghlul Najjar, “Subhanallah! Kata-katamu sama seperti ayat Al-Quran, surah Al-Hijr, ayat 15 bermaksud, ‘Jika Kami bukakan bagi mereka pintu-pintu dari langit, lalu mereka terus mikraj(naik) di langit tersebut, nescaya mereka akan berkata, ‘Pandangan-pandangan kami telah dimabukkan, bahkan sesungguhnya kami kaum yang terkena sihir’ “.



Sabda Rasulullah saw, “Tidak tiba Hari Kiamat sehinggalah orang Islam memerangi Yahudi dan orang Yahudi bersembunyi di belakang pokok dan batu. Lalu berkatalah pokok dan batu, ‘Wahai orang Islam, wahai hamba Allah, sesungguhnya di belakangku ini ada orang Yahudi (bersembunyi). Marilah sini dan bunuhlah dia. (Semua jenis pokok dan batu berkata demikian) melainkan Al-Gharqad, kerana ia adalah pokok Yahudi” (Hadis).

Sabda Rasulullah saw, “Akan terus menerus satu golongan dari umatku terang-terangan di atas kebenaran. Orang-orang yang jahat tidak dapat memudharatkan mereka sehingga datang ketentuan dari Allah, sedang mereka masih dalam prestasi sedemikian. Para Sahabat ra bertanya, ‘Dimanakah mereka ya Rasulullah ?’. Rasulullah saw menjawab, ‘Di Jerusalem dan di sekitar Jerusalem’ ” (Hadis).

Kemenangan umat Islam di bumi Israk Mikraj, Palestin mengalahkan Yahudi yang menjajah dan Kristian yang mendokong mereka adalah pasti dan dijanji Allah swt dan RasulNya. Syaratnya ialah umat Islam kembali menghayati Islam dan mencapai semula taraf “hamba Allah” seperti dalam hadis di atas “.. Wahai orang Islam, wahai hamba Allah …” yang diiktiraf bukan sahaja manusia yang lain tetapi diiktiraf pokok dan batu. Sebaliknya jika ramai umat hari ini dan kerajaan di negara mereka belum mencapai taraf “hamba Allah”, hanya sekadar “hamba nafsu”, “hamba kerusi”, “hamba duit dan harta”, “hamba iblis dan godaannya” dan apa sahaja hamba kepada selain Allah, maka tiada gunanya slogan dan persidangan isu Palestin di hotel dan dewan yang mewah, oleh mereka yang memiliki pangkat dan gelaran yang kosong, kertas dan ucapan yang tidak membawa kepada amal yang serius. Jika sikap dan keadaan ini berterusan, Allah akan menggantikan mereka dengan kaum yang lain yang tidak seperti mereka. “Sekiranya kamu berpaling, Allah akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain. Kemudian mereka tidak seperti (perangai dan prestasi) kamu”. (Surah Muhammad:38). Sekian.

Selasa, 14 Juli 2009

Adakah kejayaan menjadi milikku??



Result dah kuar?ye ke??xcayer....tp itulah kepastiannya..semua dah tercatatkak lauh mahfudz..beberapa hari lagi result akn ditampal..takut berdebar semua ada...pertanyaan yang bertimpa2 di benekku..adakah kejayaan menjadi milikku?adakah rahmat turun buatku?Allah yang tahu yang terbaik untuk hambaNya..Ya Allah,bantulah kami!!xlain xbukan ku harapkan moga kejayaan menjadi titik permulaaan qudwah hasanah untuk kembangkan agama..AMEEN.

Sabtu, 27 Juni 2009

fikrah&dakwah

Wahai Pemuda
oleh : Hassan Al-Banna

Sesungguhnya sesuatu fikrah itu hanya boleh berjaya bila manaterdapat pegikut-pegikut yang beriman penuh denganajarannya,yang benar-benar jujur dalam usaha menegakkanhukum-hukumnya,yang mempunyai semangat yang semakin berkubaruntuk mempertahankan kewujudannya ,dan sembahyang ituterdapat pula kemudahan persiapan yang boleh mendorongmanusia kearah berkorban serta terus bertindak menjayakannya. Keempat-empat rukun tersebut ;keimanan,kejujuran,semangatdan tindakkan adalah merupakan ciri-ciri utama bagipengertian kepemudaan.Kesimpulan ini ialah kerana asaskeimanan itu ialah hati yang suci murni;asas kejujuran ialahsanubari yang j,
ernih lagi hening,dan asas semangat insanialah perasaan yang segar megar;manakala asas bagi setiaptindakan pula ialah keazaman yang gagah lagi tabah .Itulahsebabnya maka angkatan pemuda, sejak dahulu hingga sekarang,tetap merupakan tiang pasak bagi kebangkitan sesuatu umatmerupakan rahsia hikmat bagi kegagahan dalam sesuatukebangkitan;malahan angkatan pemuda jugalah yang menjadibarisan penjulang panji-panji bagi sesuatu fikrah perjuangan Allah berfirman yang bermaksud; Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang berimandengan Tuhan mereka; dan Kami tambahkan petunjuk kepadakepada mereka. Dengan kesimpulan inilah maka kamu, ankatan pemuda akanmenghadapi kewajipan yang bertambah banyak, tugas yangsemakin besar, tuntutan-tuntutan umat yang kianberlimpatganda; malah dari sinilah maka amanah yangdipikulkan ke atas bahu kamu itu akan menjadi bertambahberat. Oleh itu segialah kamu berfikir dengan panjanglebar, mestilah bekerja keras, Bahkan mestilah kamumenentukan sikap untuk tampil kehadapan demi mennyelamatkanumat serta menunaikan hak-hak mereka dengan sempurna melaluiangkatan pemuda sendiri. Ada pemuda yang lahir serta membesar di tengah-tengah umatyang keadaannya tenang linang kerana kekuasaannya sudah kukuhdan kemakmuran hidupnya sudah merata maka ia pun lebih banyakmenumpukan tenaga untuk dirinya sendiri dari kepentinganumatnya malah mungkin dia bermain-main dan berpoya dengansegala ketenangan jiwa serta kelapangan dada.Dan di sampingitu ada pula pemuda yang lahir membesar di tengah-tengahumat yang terpaksa berjuang dan bertindak kerana merekadijajah dan dicengkam urusannya oleh seteru;oleh itu umattersebut terpaksa berjuang sedaya upaya demi mengembalikanhak mereka yang dirampas,perbendaharaan yang disamun begitujuga segala kebiasaan yang telah hilang,keagunggan yangbernilai serta contoh-contoh pujaan yang bermutu tinggi. Pada ketika itulah kewajipan utama lagi pertama bagi pemudatersebut supaya menumpukan segala perhatian demi untukkepentingan lebih banyak dari faedah dirinyasendiri.Ketikabertindak sedemikian itu,pemuda tersebut akan memperolehikemenangan dan bentuk kebajikan serta mencapai ganjaran dariAllah dalam bentuk kebajikan kebajikan di akhiratkelak. Kita, Angkatan Pemuda Ikhwan ini, bertuah sebab kitatermasuk kedalam gologgan yang kedua lalu terbukalah matakita melihat umat yang terus menerus berjuang sertabertungkus lumus demi kebenaran dan kebiasaan. Oleh itu,bersedialah wahai angkatan kesatria,alagkahhampirnya kemenagan itu untuk orang-orang yang beriman, danalangkah besarnya kejayaan yang akan dicapai oleh angkatanyang tarus menerus bekerja dan bertindak. Wahai angkatan pemuda! Sudut yang paling merbahaya sekali dalam sesuatu umat yangsedang membangun-terutama di ketika masih dalam perigkatpermulaan kebangkitan - ialah lahirnya berbagai corakdakwah,pelbagai laungan, bermacam-macam program dan rencana,berbagai langkah dan cara yang bersimpan siul di sampinglahirnya begitu banyak orang-orang yang berlagak penganjurdan pemimpin. Semua itu hanya memecah belahkan tenaga sertamencerai beraikan kekuatan yang sedia ada lalu mengendalakantercapainya segala matlamat yang dituju, menyedari hal inilahmaka suatu kajian terhadap segala rof dakwah tadi serta suatuanalisa perbandingan di antaranya merupakan suatu persoalanyang asasi yang mesti dilakukan oleh setiap orang yang benar-benar inginkan pembaikkan dan pembinaan. memandang semua inilah saya berasa berkewajipan menerangkandengan jelasnya kepada kamu sekalian dari halhakikat danprogram dakwah islam untuk kurun yang ke-14 hijrah ini.

Dakwah Cara Ikhwan Al -Muslimin Atau Dakwah Islam Dalam Kurun Yang Keempat Belas Hijrah


Wahai angkatan pemuda !

Sebenarnya kita telah pun beriman tanpa sebarang keraguan atau prasangkaan malah kita sudah pun yakin dengan sepenuhnya sekira - kiranya keyakinan kita ini lebih kukuh dan tegap dari gunung - ganang yang memasak bumi , lebih dari segala lubuk hati sanubari bahawa tidak terdapat sebarang apa pun jua fikrah perjuangan melainkan hanya satu sahaja fikrah yang benar - benar mampu menyelamatkan dunia yang sedang terseksa , yang benar - benar mempunyai daya upaya membimbing prikemanusiaan yang sedang berada di dalam keadaan tercengang - bangang , dan yang benar - benar sanggup memimpin umat manusia ke arah jalan yang sewajarnya . Fikrah atau ideologi perjuangan yang seperti itu mustahak di beri segala pengorbanan demi meninggikan kedudukannya , demi memperkenalkannya serta mendorong umat manusia supaya menghayati dengan segala jiwa raga serta benda - benda , dari sekecil - kecil pengorbanan hinggalah semahal - mahalnya . Fikrah yang tunggal ini tidak lain dan tidak bukan ialah “Islam Maha Suci” yang sekali - kali tidak terdapat di dalamnya sebarang apa pun jua penyelewengan , keburukan dan kesesatan yang akan menimpa sesiapa yang mengikutnya .

Allah berfirman ( ) surah Al - Imran :18 - 19 ertinya :
Allah menjadi saksi , dan para malaikat dan cerdik pandai bahawa tidak ada Tuhan melainkan Dia , Tuhan yang berlaku adil terhadap makhluknya , tidak ada Tuhan melainkan Dia Maha Gagah lagi Maha Bijaksana . Sesungguhnya ugama yang di sisi Allah itu ialah Islam .

Suatu lagi firman Allah :
( ) sursh Al - Ma’idah : 3
Ertinya :
Hari ini Aku sempurnakan bagi kamu akan ugama kamu , dan Aku penuhkan kepada kamu nikmatKu , dan redhalah Aku Islam itu sebagai ugama bagi kamu .
Nyatalah sudah bahawa fikrah perjuangan kita ialah fikrah yang bersifat Islam dengan setulin - tulinnya . Di atas dasar Isamiyah fikrah kita berpijak dan daripada sumbernyalah ia mendapat petunjuk dan kerana Islamlah maka fikrah kita ini berjuang dan demi kerana meninggikan kalimahnya maka fikrah kita bekerja serta bertindak . Fikrah kita tidak sekalidapat menyamakan sebarang sistem dengan sistem Islam , tidak sekali - kali redha mengikut sebarang pimpinan yang lain malah fikrah kita sekali - kali tidak akan patuh kepada apa jua hukum melainkan Islam .
Allah berfirman :
( )surah Al - Imran : 85
Ertinya :
Dan barangsiapa mencari ugama selain dari Islam maka usahanya itu tidak sekali - kali akan di terima
Islam serta penganut - penganutnya pernah mengalami suatu zaman dugaan dalam mana mereka ditimpai berbagai kemalangan dan dikelubungi oleh bencana yang bertubi - tubi ;pada ketika itulah seteru - seteru Islam telah bekerja untuk memadamkan sinarannya , untuk menyembunyikan keindahannya bahkan untuk menyesatkan para pemeluknya , membantutkan pelaksanaan hukum hududnya serta melemahkan bala tenteranya di samping memutar pengajaran serta hukum - hukumnya terkadang - kadang dengan cara mengurangkannya dan terkadang pula dengan jalan menambah - nambahkannya dan selain dari itu , dengan mentafsirkan hakikatnya dengan cara yang tidak sewajarnya , dalam usaha yang jahat itu mereka mendapat peluang yang baik lagi menolongkan dari kehilangan kuasa politik dari umat Islam dan kehancuran pemerintahan sejagat mereka di samping kemerosotan semangat muhammadiyah di kalangan bala tenteranya serta akhirnya jatuhlah umat - umat Islam itu ke dalam genggaman umat kufur sebagai mangsa penghinaan dan penjajahan .
Oleh itu tugas utama lagi pertama bagi kita angkatan Ikhwa al - muslimin ialah memberi penjelasan kepada orang ramai akan hakikat segala batas peranggan ugama islam , menjelaskan kepada mereka itu dengan seberapa terang , sempurna dan jelas tanpa sebarang tambah dan tokok atau kekurangan atau sebarang kesamaran . Tugas seperti ini merupakan sudut teori bagi hakikat fikrah kita . Di samping itu kita mestilah mengajak mereka melaksanakan fikrah kita itu serta mendorong mereka demi menyelamatkannya serta membimbing mereka ke arah beramal dengan ajarannya . Sudut ini di namakan sudut amali bagi fikrah perjuangan kita .

Pegangan kita dalam semunya itu ialah kitab Allah yang tidak pernah diresapi oleh kepalsuan sejak dulu hingga sekarang , dan keduanya ialah sunat yang benar serta nyata datangnya dari Rasulullah s.a.w dan juga sejarah perjalanan bersih oleh angkatan salap dari umat Islam ini;kami tidaklah menghendaki di sebalik itu sebarang apa pun jua melainkan keredhaan Tuhan , menunaikan kewajipan dan memimpin umat manusia serta menunjuk jalan kepada orang ramai .

Kita akan terus berjihad demi untuk menjayakan fikrah kita itu , dan kita akan berusaha sedaya upaya demi untuk menegakkan supaya dengan itu dapatlah kita sekalian hidup mulia atau sebaliknya biarlah kami mati secara yang mulia . Cogan kata kita nanti ialah :
Allah matlamat kami ;
Rasul itu penganjur kami ;
Al - Qur’an itu perlembagaan kami ;
Jihad jalan kami ;dan
Mati pada jalan Allah ialah semulia - mulia cita - cita kami.

Wahai angkatan pemuda !
Sesumgguhny Allah telah memuliakan kamu dengan menamakan kamu angkatannya , dengan mengurniakan iman kepada kamu serta mendidik kamu atas dasar ugamanya , dan Allah telah meletakkan kamu di martabat tertinggi di muka dunia dan di kedudukan para penganjur di kalangan orang ramai serta Allah menganugerahkan kepada kamu kemuliaan seperti yang dianugerahkannya kepada maha guru di hadapan muridnya .
Allah berfirman :
( )surah Al - Imran : 110
Ertinya :
Kamulah sebaik - baik umat yang dilahirkan untuk memimpin umat manusia :iaitu kamu menyuruh dibuat kebaikan , dan kamu menegah dibuat kemungkaran dan kamu beriman kepada Allah .
Allah berfirman :
( )surah Al - Baqarah : 143
Ertinya :
Demikianlah pula Kami jadikan kamu umat pertengahan supaya kamu menjadi saksi terhadap umat manusia . Oleh itu perkara yang pertama sekali yang Allah menyeru kamu ialah hendaklah kamu mempunyai keyakinan diri sendiri ,dan hendaklah kamu menyedari martabat kamu dan yakinlah bahawa kamulah sebagai tuan di dunia walaupun seteru - seteru kamu sudah tentu ingin melihat kamu berada di dalam kehinaan ;hendaklah kamu yakin bahawa kamu adalah sebagai guru kepada umat - umat di dunia walaupun pada waktu - waktu yang tertentu orang lain pernah mengatasi kamu dalam sesuatu sudut yang tertentu ; namun demikian , kemenangan terakhir adalah di tangan orang - orang yang bertaqwa jua .
Oleh itu , wahai angkatan pemuda !hendaklah kamu menentukan matlamat dan haluan kamu . Ketahuilah bahawa titik kekuatan ialah iman ;hasil dari iman ini lahirlah perpaduan ini tercapailah kemenangan - kemenangan yang cemerlang ; maka segeralah kamu beriman , bersaudara - mara , dan bertindak , kemudian tunggulah kemenangan , …… dan sampaikanlah berita baik kepada seluruh para mukminin .
Seluruh dunia yang berada di dalam keadaan cengang -bangang lagi bergelora ; dan segala sistem yang kini berjalan di dalamnya itu telah gagal mengubatinya ; oleh itu tidak ada sebarang ubat kelat untuk menyelamatkan dunia ini melainkan dengan Islam jua . Oleh itu , tampillahke hadapan dengan nama Allah untuk menyelamatkan dunia itu kerana seluruh umat manusia sedang bertunggu - tunggu ketibaan seorang penyelamat dan juru penyelamat ini tidak akan berlaku melainkan dengan mengamalkan risalah ( perutusan )Islam , iaitu risalah yang kamu sendiri membawa obor - obornya dan menyiarkannya ke seluruh alam .

Wahai angkatan pemuda !
Ada pun”' menhaji “,atau program induk kita angkatan ikhwan al- muslimin memanglah mempunyai babak - babak yang tertentu lengkap dengan rancangan - rancangannya yang terang lagi jelas . Sebenarnya kita memang benar - benar tahu apa yang kita menghendakinya dan kita juga memang tahu apa dan wusilat dan jalan yang boleh menyampaikannya kita kepada kehendak kita itu.

( 1 ) Mula - mula sekali kita mahu diwujudkan individu muslim ; iaitu individu muslim dalam pemikirannya , muslim dalam aqidahnya , muslim dalam segala tingkah laku serta perasaannya . Muslim dalam segala tindak - tanduknya . Ini dinamakan pembentukan keperibadian kita .
( 2 ) Selepas itu kita mahu diwujudkan rumahtangga muslim , iaitu rumahtangga yang bersifat muslim dalam fikirannya , muslim dalam aqidahnya , muslim dalam segala tingkah laku serta persaannya , muslim dalam segala amalan serta tindak tanduk . Bagi mencapai matlamat ini kami memelihara wanita sama seperti mana kami memelihara angkatan pemuda . Ini dinamakan pembetukan keluarga kami .
( 3 ) Selepas itu kami mahu diwujudkan umat Islamiyah , iaitu umat bersifat muslim dalam semua sudut yang tersebut tadi ; dan bagi mencapai maksud ini kami bekerja supaya seruan dakwah kami sampai ke setiap buah rumah , supaya saudara kami kedengaran hingga ke setiap tempat , dan supaya fikrah kami ini berpeluang meresap masuk keseluruh dusun dan desa , pekan dan bandar , kota dan negeri ; dan dalam hal ini kami tidah akan memendamkan sebarang tenaga seperti mana kami tidak akan membiarkan setiap wasilat - yang ada di tangan kami .
( 4 ) Selepas itu kami mahu diwujudkan” kerajaan Islam “, kerajaan yang memimpin umat ini menuju ke masjid , yang boleh mendorongkan orang ramai ke arah petunjuk Islam seperti mana didorongkan para sahabat Rasulullah s.a.w dahulu seperti Abu Bakar dan Umar . Untuk mencapai maksud ini kami tidak dapat mengakui sebarang pemerintahan kerajaan yang tidak bertapak di atas asas Islam dan tidak juga mengambil pengajaran dari sumbernya ; kami tidak dapat mengakui parti - parti yang ada sekarang dan tidak juga kami dapat mengakui segala bentuk dan corak yang sudah usang yang dipaksakan kepada kami olek kaum kafar dan seteru - seteru Islam supaya kami berhakim kepadanya serta beramal dengannya . Akan tetapi sebaliknya kami akan terus bertindak untuk menghidupkan semua sistem pemerintahan Islam dalam semua bidangnya sehinggalah terbentuknya kerajaan Islam di atas asas sistem fikrah kita ini .
( 5 ) Selepas itu kami mahu mencantumkan semula kepada kami setiap bahagian wuthan Islam kita , wuthan yang telah dipecah belahkan oleh politik barat dan yang dihapuskan perpaduannya oleh sikap tamak - tamak dan haloba oleh negeri - negeri Eropah . Bagi mencapai tujuan ini kami tidak dapat menyetujui segala pembahagian yang dilakukan dengan tujuan politik seperti sekarang dan kami tidak juga menerima segala perjanjian antara bangsa yang menyebabkan wuthan umat Islam dipecah belahkan menjadi negeri - negeri kecil yang lemah dan dikuwik - kuwik supaya mudah di telan oleh para perampas ; dan kami juga tidak akan berdiam membisu terhadap perbuatan membaham kebebasan umat - umat yang lemah ini dan pencengkaman ke atas mereka . Mesir , Syiria , A'rak , Hijaz , Yaman , Tripuli , Thunisia , Algeria , dan Maroco bahkan setiap jengkal bumi yang di dalamnya terdapat insan muslim yang mengucapkan” Tidak Ada Tuhan Melainkan Allah “, semuanya itu adalah merupaka” wuthan yang terbesar “ kami yang kami terus menerus berusaha demi untuk memerdekakannya dan menyelamatkan serta melepaskannya dari cengkaman luar dan akhirnya mencantumkannya semula segala bahagiannya yang bercerai - berai itu .
Jika sekiranya seseorang Jerman itu meletakkan dirinya sebagai pembela kepada sesiapa sahaja orang yang berketurunan darah Jerman maka aqidah Islam pula mewajibkan setiap orang muslim yang kuat mensifatkan dirinya sebagai pembela kepada setiap insan yang meresap masuk ke dalam dirinya ajaran kitab Qur’an . Menurut istiazat Islam , faktor - faktor keturunan daging - daging tidak boleh dianggap lebih kuat hubungannya dari faktor iman kepada Allah . Dalam persoalan ini aqidah Islam itu yang merupakan segala sesuatu kerana iman itulah yang membezakan di antara kasih sayang dengan kebencian .
( 6 ) Selepas ini kami mahu pula panji - panji Allah itu kembali berkibaran di angkasa segala pelusuk dunia yang pada suatu masa dulu pernah menikmati kebahgiaan hidup di bawah fikrah Islam , iaitu negeri - negeri yang pernah berkumandang suara azan dengan ucapan takbir dan tahlil membesarkan Allah kemudian malangnya negeri - negeri tersebut menjadi malap cahayanya lalu jatuh semula ke tangan kafar setelah beriman . Andalus , Sisili , negeri - negeri Balqan , Itali Selatan , Algeria , dan Lautan Rom , semuanya itu adalah negeri - negeri kepunyaan umat Islam yang mesti kembali semula kepangkuan Islam , sepertimana mestinya kembali semula Lautan Medeternian dan Lautan Merah sebagai dua tasik kepunyaan uamt Islam seperti sediakala , jika sekiranya Musolini berpendapat bahawa beliau berhak mengambilkan empayar Rom yang telah diwujudkan di atas asas kehalobaan dan hawa nafsu , maka kita pula berpendapat bahawa kita adalah berhak mengembalikan keagungan empayar Islam yang telah diwujudkan di atas asas keadilan , keinsafan dengan tujuan menebarkan cahaya serta petunjuk bagi seluruh umat manusia .
( 7 ) Selepa itu , di samping perkara - perkara yang di citakan tadi , kami mahu mencanangkan seruan dakwah kami kepada seluruh dunia dan kami mahu menyampaikannya kepada sekalian umat manusia sehingga meresap keseluruh pelusuk bumi dan sehingga tunduklah setiap makhluk yang angkuh itu kepada seruan tersebut supaya tidak lagi berlaku fitnah dan kembalilah ugama itu semuanya kepada Allah . Pada ketika itu bergembiralah orang - orang mukmin dengan pertolongan Allah - Allah pasti menolong sesiapa yang di kehendakinya kerana Dia adalah Maha Gagah lagi Maha Penyayang .

Perlu di sebut bahawa setiap babak dari program induk tadi lengkap dengan rencana - rencananya , cabang -cabagnya serta wasilat - wasilat yang digunakan . Tetapi di sini kita memadai dengan serba ringkas tanpa membicarakannya dengan panjang dan perancian . Allah jualah tempat kita memohon pertolonga dan memadailah Dia sebagai tumpuan kita dan sebaik - baik pengawal .

Biarlah orang - orang yang culas lagi pengecut itu berkata kononnya dakwah kita ini "hanya suatu angan - angan yang begitu mendalam dan suatu prasangkaan yang menawan jiwa orang - orang itu “. Sebenarnya itulah yang dikatakan kedayusan yang kita tidak pernah mengerti dan tidak juga dimengertikan oleh Islam sendiri . Itulah dia yang dikataka”wahan “atau sifat pengecut yang dilemparkan ke dalam hati umat kita ini lalu mendedahkannya kepada seteru - seteru ;dan itulah yang dikatakan kemusnahan hati sanubari serta kekosongannya dari iman dan inilah yang merupakan sebab misbab kejatuhan umat Islam . Namun demikian , kita tetap mengistiharkan dengan jelas serta terus terang bahawa sesiapa orang muslim yang tidak percaya kepada program induk dakwah kita ini dan dengan demikian tidaklah ia bekerja untuk menjayakannya maka orang seperti itu tidaklah mempunyai sebarang apa pun jua habuan dari kacamata Islam ; oleh itu eloklah ia mencari fikrah yang lain yang ia beriman dengannya dan yang ia bersedia bekerja kerananya .

Wahai angkatan pemuda ,
Sebenarnya kamu sekarang tidaklah begitu lemah berbanding dengan angkatan yang terdahulu dari kamu yang mana Allah telah menjayakan program induk ini melalui mereka ;oleh itu janganlah kamu merasa hina , merasa lemah malah hendaklah kamu meletakkan di ruang matahati kamu akan firman Allah :
( )surah Al - Imran : 173
Ertinya :
Mereka yang orang ramai berkata kepadanya : sesungguhnya orang ramai telah pun mengumpulkan tenaga terhadap kamu maka hendaklah kamu merasa takut kepada mereka itu , tetapi mereka ini telah bertambah kuat imannya dan tanggungjawab memadailah Allah itu untuk kami dan Dialah sebaik - baik pengawal .

Kami akan mendidik diri kami sendiri supaya terbentuklah dari kalangan kami ini apa yang dinamakan individu muslim, kami juga akan mengasuh rumahtangga kami supaya lahirlah daripadanya nanti apa yang kami sebutkan sebagai rumahtangga muslim, kami juga akan membentuk umat kami supaya terbentuklah apa yang dinamakan umat Islam, dan sudah tentu kami akan turut serta ke dalam umat Islam ini dan kami akan terus menerus bergerak menurut langkah - langkah yang sudah ditetapkan menuju hingga ke hujung jalan dan sehingga tercapai sasaran yang Allah tentukan kepada kami - bukan sasaran yang kami sendiri menentukannya , dan dengan izin Allah serta pertolongannya kami akan tiba di matlamat yang ditujui . Allah tetap Aggun melainkan mesti menyempurnakan citanya walaupun dibenci oleh orang kafar .

Bagi menghadapi persoalan ini kami telah pun menyediakan iman yang sekali - kali tidak akan bergoyang , kerja - kerja yang tidak tersekat - sekat , kepercayaan yang tidak lemah kepada Allah , bahkan kami juga telah menyediakan jiwa raga yang merasai sebahgia - bahgia hari baginya ialah hari yang mereka gugur sebagai para syahada' pada jalan Allah .
Biarkan orang berkata bahawa persoalan seperti itu adalah termasuk ke dalam urusan luar dan urusan dalam negeri bagi sesebuah negara kerana kami mengambil pengertian tersebut dari hakikat Islam sendiri malah kami dapati bahawa pemisahan di antara ugama dengan politik bukanlah dari ajaran Islam yang maha suci dan pemisahan seperti itu tidak pun di ketahui oleh orang - orang Islam yang tulin keugamaanya dan yang benar - benar mengalami semangat serta segala pengajarannya . Oleh itu sesiapa jua yang cuba hendak memalingkan kami daripada hakikat program individu ini maka eloklah dia meninggalkan kami kerana orang seperti itu tidak terkeluar dari salah satu dari dua jenis manusia : iaitu serta kepada Islam atau pun jahil mengenai hakikatnya.

Wahai angkatan pemuda !
Silaplah orang - orang yang menyangka kononnya angkatan ikhwan al - muslimin ini ialah suatu kumpulan " Darawisy" yang mengongkong diri di sekitar suatu kumpulan yang sempit dalam bentuk ibadat keislaman yang mana persoalan mereka hanyalah tertumpu kepada sembahyang , puasa , zakat , tasbih sahaja . Sebenarnya angkatan al- muslimin yang pertama dahulu tidaklah memahami hakikat Islam dalam bentuk yang sempit seperti itu ;mereka juga tidak beriman dengan cara begitu ; akan tetapi mereka itu beriman dengan Islam sebagai aqidah serta ibadat , sebagai wuthan dan kebagsaan , sebagai akhlak serta kebendaan , sebagai kebudayaan , perundang - undangan , dan tolak ansur di samping kekuatan ; mereka yakin bahawa Islam itu adalah suatu sistem yang sempurna yang sesuai dengan segala bidang kehidupan dan mampu menyusun urusan dunia seperti mana ia menyusun urusan ke akhiratnya ; mereka yakin Islam itu sebagai suatu sistem yang mempunyai kedua - dua sudut amalan dan teorinya sekali ; dengan keyakinan seperti itu maka Islam bagi mereka ialah ugama serta negara , qur’an serta pedang , namun demikian mereka tidaklah pula lali dari menunai urusan peribadatan mereka , dan mereka tidaklah culas menunaikan segala fardhu yang diwajibkan untuk Tuhan mereka ; malahan mereka itu cuba sedaya upaya untuk mengelokkan lagi tata tertib sembahyang dan mereka juga membaca kitab Allah serta berzikir kepada Allah Tabarakawataala menurut cara yang Allah sendiri menyuruhnya dan dalam batas - batas yang Allah sendiri menentukan kepada mereka dengan tidak mengada - ngada dan melampau - lampau , dengan tidak bermain - main di kulit luar dan tidak pula terlampau mendalam berlebih - lebihan ; mereka itu lebih mengetahui mengenai sabda Rasulullah s.a.w :
( )
Ertinya :
Sesungguhnya ugama Islam ini amatlah kukuh ; oleh itu resapilah ke dalamnya perlahan lahan sesungguhnya orang yang sangat keterlaluan itu akhirnya tidak ada bumi yang di jalaninya malah tidak pula ia kekal di atas sebarang tungganggannya .

Meskipun demikian namun mereka tetap jua mengambil bahagian mereka dari keduniaan sekira - kira sekadar yang tidak pula merosokkan keakhiratan mereka ; mereka beramal dengan firman Allah yang berbunyi :
( ) surah Al - A’raf : 32
Ertinya :
Katakanlah : siapakanlah pula yang mengharamkan perhiasan Allah yang diberikannya kepada hamba - hambanya dan juga rezeki yang baik - baik itu ?
Angkatan ikhwan al - muslimin mengerti bahawa sebaik - baik gambaran yang diberi kepada para sahabat Rasulullah s.a.w iaitu:
( )
Ertinya :
Demikianlah pula angkatan ikhwan ini cuba membentuk diri mereka ;dan Allah jualah tempat kita memohon pertolongan .

Silaplah juga mereka yang menyangka kononnya angkata ikhwa al - muslimin kita mengabaikan wuthan dan urusan tanah air . Sebenarnya orang - orang Islamiyah yang paling ikhlas kepada wuthan mereka dan yang paling bermati - matian dalam menghormati wuthan dan yang paling kuat menghormati sesiapa juga yang bekerja dengan ikhlas untuk wuthan . Lihatlah , saudara sediri mengetahui sejauh mana angkatan ikhwan al - muslimin kita menyintai tanah air dan setinggi mana pula mereka bercita - cita untuk umat mereka . Akan tetapi perbezaan di antara orang - orang Islam dengan orang - orang lain dari antara para juara kewatonan biasa itu ialah bahawa asas kewatonan orang - orang Islam ialah aqidah Islamiyah sendiri ;dengan demikian maka orang - orang Islam bekerja untuk sesebuah wuthan , misalnya Mesir , dan mereka dan mereka berjuang pada jalannya dan mereka sanggup musnah di dalam jihad seperti itu kerana negeri Mesir itu ialah termasuk ke dalam bumi Islam dan lagi Mesir merupakan negara pimpinan bagi umat - umat Islam yang lain , dan mereka tidaklah pula membataskan perasaan kewatonan ini kepada negeri Mesir sahaja tetapi mereka merangkumkan juga setiap bumi Islam dan setiap waton orang - orang Islam . Adapun pencinta waton yang bukan muslim akan membataskan kecintaannya itu kepada umatnya sahaja dan ia tidak pun merasa bertanggungjawab untuk bekerja kerana tanah air selain dari mengikut cara - cara yang sedia berjalan untuk kerana sukakan disebut - sebut orang , untuk mencari kebaggaan atau kerana kepentingan - kepentingan yang tertentu - mereka berjuang bukan menurut kewajipan yang Allah turunkan kepada hamba - hambanya . Memadailah untuk saudara mengetahui bahawa faham kewatonan disisi angkatan ikhwan al - muslimin kita bahawa mereka itu yakin dengan sepenuhnya iaitu kecuian terhadap barang sejengkal sekalipun dari bumi yang didiami oleh orang - orang Islam adalah suatu jenayah yang tidak boleh diampuni sehinggalah mereka dapat mengembalikannya atau pun biarlah mereka mati kerana berjuang untuk mengembalikannya ; dan mereka yakin bahawa mereka tidak akan terselamat dari balasan Allah melainkan dengan berbuat demikian ,
Silaplah lagi orang - orang yang menyangka kononnya angkatan ikhwan al - muslimin ini merupakan juara - juara yang menyeru ke arah kemalasan atau keculasan . Sebenarnya angkatan ikhwan al- mursalin mengistiharkan saban waktu bahawa seseorang muslim itu mestilah menjadi pimpinan dalam segenap perkara ;mereka tidak berpuas hati selagi tidak dapat memimpin , bekerja , dan berjuang serta mendahului orang lain dalam setiap urusan , sama ada dalam bidang ilmu pengetahuan , kekuatan , kesihatan , dan juga kekayaan. Perlu disebut bahawa apa jua kemunduran dalam sesuatu bidang adalah merosakkan fikrah perjuangan kita dan menyalahi pula ajaran ugama kita . Meski pun demikian kita memanglah menolak fahaman kebendaan yang menimpa umat manusia yang lalu membawa mereka ke arah hidup untuk diri sendiri sahaja dan yang mendorong mereka mengguna segala keupayaan semula jadi , segala masa dan tenaga ke arah keagungan diri sendiri semata - mata ; dengan demikian maka seseorang dari mereka itu tidak akan bekerja untuk faedah orang lain walau sekecil - kecil khidmat sekalipun malah ia tidak akan mengambil tahu walau sedikit pun dari hal umatnya . Sesiapa yang tidak menghiraukan urusan umat Islam maka dia bukanlah daripada mereka . Rasulullah juga bersabda :
( )
Ertinya :
Allah mewajibkan dibuat kebaikkan kepada setiap perkara . Dan silaplah juga orang - orang yang menyangka kononnya angkatan ikhwa al -muslimin itu adalah juara - juara yang menyeru ke arah yang membezakan keturunan di kalangan lepasan umat . Sebenarnya kami dari angkatan ikhwan al - muslimin ini mengetahui bahawa Islam sangat - sangat menghormati hubunga umum di kalangan umat manusia seperti mana yang tersebut di dalam firman Allah :
( )surah Al - Hijrat : 13
Ertinya :
Wahai sekalian manusia ! sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami jadikan kamu berbangsa - bangsa dan berpuak - puak supaya kamu berkenal - kenalan .
Kita mengetahui bahawa Isalm itu datang membawa kebajikan kepada semua manusia dan sebagai suatu rahmat kepada sekalian makhluk . Mana jua ugama yang tugasnya demikian rupa adalah terjauh sekali dari perbuatan yang memecahbelahkan hati manusia dan menghasut dada mereka . Qur’an sendiri menguatkan perpaduan ini dengan firman Allah :
( ) surah Al - Baqarah : 285
Ertinya :
Kami tidaklah membeza - bezakan sesiapa pun dari antara para Rasulnya .

Perlu disebut bahawa Islam adalah melarang dan mengharamkan pencerobohan hati dalam keadaan kemarahan perseteruan sekalipun , Allah berfirman :
( )surah Al - Maidah : 8
Ertinya :
Dan janganlah kamu dipengaruhi oleh kedudukan satu - satu pihak sehingga kamu berlaku tidak adil kerana ianya adalah lebih hampir kepada taqwi ,
Dan Islam menganjurkan dibuat kebajikan dan kebaikan di kalangan warga negara sesebuah negeri walaupun mereka itu berlainan aqidah dan ugama . Allah berfirman :
( ) surah Al - Mumtahanah : 8
Ertinya :
Allah tidaklah menegah kamu berbuat baik dan berlaku adil kepada orang - orang yang tidak memerangi kamu pada ugama dan yang tidak mengusir kamu dari kampung halaman kamu .
Islam juga menganjurkan kita berlaku insaf kepada orang - orang zami dan berkira bicara dengan mereka secara baik . Ini ialah menurut dasar :
( )
Ertinya :
Mereka mempunyai hak sama seperti yang kita mempunyainya dan mereka menanggung kewajipan sama seperti yang kita menanggungnya .
Kita mengetahui semuanya itu ; oleh kita tidaklah menyeru ke arah faham apartik dan tidak juga ke arah faham fanatik golongan . Akan tetapi , walaubagaimanapun , kami tidaklah pula menjual iman kami dengan harga perpaduan tersebut dan kami tidak juga bersedia untuk tawar - menawar kerana menegakkan perpaduan tadi sehigga tergadai akidah kami malah kami tidak akan sanggup berusaha untuk menegakkan faham perpaduan tersebut sehingga terkorban kepentingan orang - orang Islam sendiri.Sebaliknya,kami bersedia menjualkan akidah kami dengan harga kebenaran, keinsafan dan keadilan tetapi lebih dari itu . Oleh itu , barang siapa cuba membuat selain dari itu maka tentulah kami mesti menghalangi perbuatannya itu dan mestilah kami menerangkan kepadanya kesilapan fahamannya itu :
surah Al - munafiqun : 8
Ertinya :
Bagi Allahlah segala kebesaran dan bagi Rasulnya dan juga bagi orang - orang mukminin .

Malah silaplah juga orang - orang yang menyangka angkatan ikhwan al - muslimin ini bekerja untuk faedah sesuatu perbadanan yang tertentu atau pun mereka bergantung dagu kepada mana - mana kumpulan . Sebenarnya angkatan ikhwan al - mursalin ini bekerja untuk mencapai segala matlamat mereka sendiri menurut petunjuk dari tuhan mereka . Mereka merupakan Islam serta pemeluknya pada setiap zaman dan di setiap tempat dan mereka membelanjakan apa yang dianugerahkan oleh tuhan mereka demi untuk mencapai keredhaannya ; mereka merasa bangga sebab sehingga sekarang pun mereka masih belum pernah lagi menadah tangan kepada sesiapa dan mereka tidak pernah meminta pertolongan dari mana - mana orang atau mana - mana perbadanan atau pun mana - mana kumpulan .
Wahai angkatan pemuda !
Di atas dasar - dasar yang tetap dan berdasarkan pengajaran - pengajaran yang mulia inilah kami menyeru kamu sekalian ; oleh itu jika kamu percaya kepada fikrah perjuangan kami dan kamu menurut jejak langkahnya , memasuki bersama kami jalan ugama Islam yang maha suci , melepaskan diri dari sebarang ideologi yang lain , menguntukkan segala tenaga untuk aqidah kamu maka yang demikian itu adalah sebaik - baik pendirian untuk kamu di dunia dan juga di akhirat kelak ; dan insyaallah , Tuhan akan menjayakan melalui kamu seperti mana yang dijayakannya melalui angkatan salap yang terdahulu dari kamu ketika zaman permulaan dulu ; dan dengan itu , setiap pekerja yang ikhlas dari antara kamu yangbekerja di dalam bidang Islam akan mendapati balasan yang memuaskan cita - cita nuraninya dan setimpal dengan kegayatannya jika ia benar - benar termasuk ke dalam golongan pejuang - pejuang tulin .
Akan tetapi sebaliknya , jika kamu angan melainkan terus menerus berdolak - dalik dan berkelam - kabut serta teragak - agak di antara urusan dakwah yang berbagai corak yang berada di dalam keadaan tercengang - bangang seperti yang tersebut tadi dan terumbang - ambing di urusan berbagai program yang nyata kegagalannya itu maka ketahuilah bahawa ketumbukan tentera Allah yang terus mara dengan tidak menghiraukan sama ada sedikit atau pun banyak dengan keyakinan kepada firman Allah dalam surah Al - Imran : 126