Minggu, 27 Desember 2009

Saya nak jadi seperti perawi Qiraat!!!



Intro..
Akak..saya rasa xbersemangat hari ni..Kenapa ya uhtie?Hmm...ada perkara saya x berapa faham dalam madah ni..akak,tolong sangat2 doakan saya!Saya rasa xmampu!..Motivasi dari sahabat saya:Ya ukhtie,anti kena kekalkan pencapaian dan pertigkatkan..Enti mampu!Enti kena izzah dgn Islam!!!Dan alhamdulillah,saya dapat kembalikan kekuatan(Semuanya dengan izin Allah) kerana saya sentiasa berharap rahmat dan kasih sayangNya!Jadi,saya ingin berkongsi pesanan dan pengajaran yang saya boleh ambil hasil dari motivasi sahabat saya!

Kisah ini sangat menarik menaikkan semangat dan kekuatan!Alhamdulillah!

Terdapat seorang perawi Qiraat..Dalam masa yang sama mempelajari ilmu nahu..Namun begitu,suatu ketika dia tidak memahami satu bab dalam ilmu nahu..Ouh,pastinya kerisauan dalam diri kita sepertimana lebih2 lagi imtihan semakin hampir..Em,,saya x habis baca buku lagi..em...saya xfaham!!Apa yang kita lakukan?Hnya mengeluh!!Pastinya tidak dapat menyelesaikan masalah!

Sambung cerita tadi,Apa yang dilakukan oleh perawi Qiraat ini?Dia infaq beribu2 dirham semata2 untuk memahami ilmu.Agak2nye org yg nk sampai tahap macam tu dan sanggup buktiknnya dgn usaha...Allah bg x?Pastinya Allah melihat amal dan usaha hambaNya!Dia infaq, bersedekah dgn niat mudah-mudahan Allah mudahkn bagi dia utk faham ilmu.Bukan sikit dia infaq tp banyak sekali kerana nilai ilmu satu bab tadi.Subhanallah..Akhirnya perawi qiraat ini bukan setakat pakar dalam ilmu qiraaat tapi dalam ilmu nahu juga.Alhamdulillah..Jadinya apabila kita bersedekah dalam erti makna yang meluas,Allah pasti akan luaskan rezkiNya..Bila kita bersyukur,Allah akan tambahkan RezkiNYa!Maha hebat ALLAH!!!Syukur di saat2 susah adalah Redho..Moga menjadi orang bermanfaaat pada semuanya!

Akhirnya..Saya ingin mengucapkan selamat bermujahadah,berusaha,berdoa,bertawakal,bersyukur,bersabar..Moga kejayaan menjadi milik kita bersama!Sesiapa yag memerlukan pertolongan dalam apa2 sahaja,saya siap membantu!!!

Saya berazam untuk menjadi orang bermanfaat!Sebarkan ilmu niat ikhlas kerana Allah!

SELAMAT BERAMAL..~MOGA BERMANFAAT DAN BERMOTIVASI~
jangan lupa doa saya!

2 komentar:

  1. Salam,maryam...doakan ana jg. Ana ingin jd orang yang brmanfaat untuk org lain tnpa mghrpkan blsn..ya Allah, ku serahkan diriku untuk KAU adabi, untuk KAU lentur. Smg, di hari2 mndtg, kita smkin menjdi hamba yg taat kpdNya...

    BalasHapus
  2. ameen...ana sentiasa mendoakan enti..Sayang sgt kat enti..terima kasih jd sahabat kite berjuang ke titisan darah terakhir!

    BalasHapus